Veď práve,ja si myslím,že tá súčasna sa priživuje na mene jej predchokyne,,akurát ten posledný typ masky sa mi veľmi nepáčil,mne sa skôr s kombíkov páčila táto varianta
s krídelkami,s rezervou prístupnou zvonka,myslím,že sa vyrábal do r.1967,to si už presne nepamätám
http://www.auta5p.eu/vystavy/autoshow_2005/auto_011.htm
v tom roku sa objavil model 1968,ako decká sme tú nie príliš "prívetivo" vyzerajúcu masku chladiča volali šabľový ksicht (Blivajíci tvář)
od klasického typu sa líšil jednak tou maskou a typické chromované zvislé členy nárazníkov - tzv piškóty nahradili praktickejšie gumové
http://www.auta5p.eu/muzea/samohyl_zlin ... hyl_17.htm
mne sa ale zo všetkých masiek vozidiel typového radu Š 440/Octavia páčila táto,vyrábaná v r 1959-61
http://www.auta5p.eu/srazy/chomutov2004/cv_066.htm
.
ešte ako perličku môžeme uviesť,že ako nahradny dile sa v 70.rokoch a neskôr dodával práve posledný typ masky,s lichobežníkovým rámom a len vodorovným lištovaní,avšak,ako pribúdali roky od skončenia seriovej výroby (1971),boli dostať už len samotné rámy,líšty sa ťažšie zháňali,tak sa stali predmetom "tuningu" teda nahradenia dielmy z iných vozov,či už plastová,alebo kovové mriežky,ako z moskvičov,wartburgov,ale najčastejšie plastové zo š 1203 a Š 105/120,priam elegantne vytuningovaná oktávka-normalizácia (ten posledný model,bol vídať v nitre zač. 90.rokov s ŠPZ NRA-23-75, s použitím dielov z novších typov škodoviek,hlavne Š 105/120.
A prečo normalizácia?
Jednak tie vozy sa objavili na jeseň 1969 spolu s prvými Š 100,ale preto by som vravel skôr o normalizácii
než inovácii,že zadnéskupinové svetlá prevzal model z vtedy najnovšieho typu Š 100,ale paradoxne volant,stlpik riadenia a prístrojový štít s práve dožitej Š 1000 MB,to asi to socialistické plánovanie,že sa navyrábalo dielov na pár rokov vpred,a tak zadné svetlá tisícovky zdobili 1203-ky ešte v 90.rokoch