Stránka 15 z 39

Napsal: pon říj 01, 2007 22:04
od V.Brousek
Ivoši naší zábavou kromě jízdy i sledování spotřeby. :D . Jinak je opravdu jedno jestli jezdím za 5,5 nebo 7,5 litrů, stejnak to za mě nikdo nezaplatí.

Napsal: pon říj 01, 2007 22:10
od Ivoš
Teda to je zábava:-)No já zas koukám na budíky, ale jen u Sedanu a to jen z důvodu toho, že měřák teploty vyletí vždycky po chvilce na doraz a já musím klepat na sklo,aby se vrátil na normální pravdivou polohu :lol: :lol: :lol:

Napsal: úte říj 02, 2007 04:45
od Topol
Pěkný den :D
A nemáš tam ten teploměr od doktora?Ten taky musím sklepávat :lol:
Ale jinak k benzinu.Snažím se taky dávat aspoň každou druhou nádrž Shell V-Power tvrděj toto http://www.shell.com/home/Framework?sit ... _1602.html .Jinak já jim taky poslal dotaz mejlem večer a druhý den mě volal manik a jako byl ochotný cokoliv i vysvětlit.
Ať nám jezdí a nezlobí :P

Napsal: úte říj 02, 2007 10:32
od Ivoš
Nemám, ale možná by nebyl marnej :lol: Palikx říkal, že se musí vyměnit a cena okolo 700...takže je ještě čas :lol: :lol:

Napsal: stř říj 03, 2007 08:35
od Ivo R.

palivo

Napsal: stř říj 03, 2007 12:14
od Serpico
....to Hanzy malé vysvětlení převzato z www.oleje.cz
Zaslal: po únor 28, 2005 10:26 Předmět: Paliva s různými oktanovými čísly.

--------------------------------------------------------------------------------

Pánové, se zájmem jsem si přečetl vaše dotazy a případné odpovědi. K tomu, abychom však pochopili, proč se benzín vyrábí v několika Oktanových kvalitách, je třeba vědět něco více.
1) teplotní bod vzplanutí
2) teplotní bod vznícení
3) teplota hoření
Ti z vás, co mají jakés takés vědomosti z chemie vědí, že OČ je poměr izooktanu ve směsi s n-heptanem, kdy izooktan má OČ "100" a n-heptan má OČ "0".
Tohle je však teorie dobrá pro chemiky při zkoušce a nic neříká o tom, proč do svého auta musím tankovat tohle palivo a támhleten zase jiné. K tomu se ale ještě vrátím.
Bod vzplanutí je teplota, kdy páry hořlavé látky ve směsi s oxidační látkou (21% obj. kyslíku ve vzduchu) za pomoci zdroje (jiskra, plamen), vzplanou (většinou krátkodobě nebo i trvale). Této vlastnosti se využívá u zážehových motorů. Hoření navíc probíhá od zdroje zapálení k okrajům hořlavé směsi - tedy šíří se všemi směry - je pozvolné.
Bod vznícení je teplota, kdy páry hořlavé látky ve směsi se vzduchem se vznítí (dojde k hoření) od zdroje sálavého tepla či jen vlivem tepla jako takového (tedy bez přímého zdroje jako je jiskra atp.) To je zase princip, který se využívá u motorů vznětových. Nicméně je to i nežádoucí vlastnost benzínového paliva s nízkým OČ v motorech s vysokým kompresním poměrem. Navíc tohle vznícení v motoru neprobíhá od jednoho místa směrem k okrajům hořlavé směsi, ale téměř současně v celém objemu - laicky se to dá srovnat s výbuchem-proto je nebezpečné pro benzinové motory. V Dieselovém motoru to probíchá jinak-tam je jen horký stlačený vzduch a do něj se palivo vstřikuje.
Takže teď ono laické vysvětlení, co to je OČ: je to vlastně vyjádření hodnoty vlastnosti použitého paliva, které udává stlačitelnost jeho par ve směsi se vzduchem, aniž by došlo k jeho samovznícení, které je známo jako klepání motoru a má destrukční vliv na kliku, kluzné pánve a nakonec i na těsnění pod hlavou.
Obecně platí, že kolikrát plynou směs stlačím, tolikrát se zahřeje. Je-li motor horký, tak vstupující plyny v DÚ pístu se ohřívají od pístu a stěn válce. Mají-li např. teplotu 50C, tak po kompresi 1:10 jsou horké 500C, což je o cca 50C více, než je teplota samovznícení např. obyčejného technického Bi s OČ někde okolo 75 oktanů. V motoru jsou ale ty teploty mnohem vyšší a kompresní poměry také.
Uvádí-li výrobce motoru, že do jeho výrobku se má dávat palivo s OČ 95, tak jednoznačně dávat toto palivo a né jiné. Pokud dáte s nižším OČ, pak si koledujete o destrukci v důsledku klepání (samovněcování stlačované hořlavé směsi ještě před okamžikem jiskry na svíčce).
Teď to vypadá tak, že teoreticky byste mohli dávat i palivo s větším OČ, ale to je také chyba lávky.
Otázka tedy je, proč nedávat? Vyšší kompresní poměry vznikly, aby motor měl větší výkon! Při vyšší kompresi je rychlejší hoření a tudíž rychlejší ráz a síla na kliku - větší točivý moment v širším rozsahu otáček. Vzhledem ke složení víceoktanového paliva, je však třeba vždy a za každých podmínek zajistit, aby byl dodržen odpovídající kompresní poměr. Jinak hoření tohoto paliva neprobíhá tak, jak je požadováno. Hoří prostě pomaleji - to je cena za vyšší oktanovou vlastnost.
Pokud tedy svému miláčkovi nadávkujete vysokooktanové palivo a není na to konstruován tak prvořadý efekt je pro vás celkem příznivý - motor se zklidní a jde měkčeji a tiše. Každopádně však vzhledem k pomalejšímu hoření dochází k tomu, že hoření probíhá ještě ve výfukovém potrubí - výsledný efekt jsou vždy po čase podpálené výfukové ventily a jejich sedla.
O tom, že palivo s velkým OČ má i vyšší teplotu hoření než paliva s nižším OČ ani nemluvě!
Samozřejmě, že jsou "odborníci", kteří tohle dovedou obejít - přenastaví zapalovací systém o několik milisekund dříve - tedy, že k jiskře na svíčce dojde o několik milimetrů pístu před HÚ dříve- čímž dochází k většímu prohoření směsi (jinak tohle se dělá i při použití nízkooktanového paliva (aby nedošlo k samovnícení-onomu klepání)). Jaký to má však vliv na kliku, ojnici a ložiska, kdy se celý mechanismus nachází v HÚ a musí překonávat rozpínající se hořící směs, tak o tom ať se rozhovoří automechanik či motorář.
Pokud jste si všimli, tak jsou výrobci motorů(aut) kteří odcházejí od vysooktanových paliv do jejich motorů a výkon zajišťují jinak - např. instalací dvou svíček na jeden válec. Směs hoří rychleji (z několika stran) a je tak zajištěn dostatečný výkon jak u nižších obsahů, tak u nejpoužívanějšího paliva BA95.
Já si koupil auto proto, abych mohl jezdit z bodu "A" do bodu "B" a vozit rodinu na výlety a aby nemělo vysokou spotřebu jak paliva, tak i oleje. Abych nemusel do provozu dávat víc peněz, než kolik musím. Jen tak se mi pak vyplatí auto provozovat. Nechci závodit a před každou delší cestou generálkovat motor, protože mu nemohu věřit.
Doufám jen, že mne opravdoví odborníci na tomto serveru neukřižují za odchylky v chemické terminologii, protože mou snahou bylo v jednoduchosti (obecně) vysvětlit tento problém obyčejným motoristům (nechemikům) tak, aby jej pochopili.
Chemik, THP - Česká rafinérská a.s. Litvínov.[/b]

Pokud jste si to přečetli...bylo to trochu delší...vyhodnocení nechávám na Vás a mějte se fajn....

olej

Napsal: stř říj 03, 2007 12:17
od Serpico
....to Ivo R zajímavé do doby než přijde zima ( fritovací olej tuhne ), zkoušelo se ve SM a pro nízké teploty loni dojezdily ( filtry paliva )....a doplatili " spotřební daň "...

Mějte se fajn

Reakce

Napsal: stř říj 03, 2007 12:54
od Vazoun
Zdravim opět všechny Vás příznivce Daewoo/Chevroletáky a přeji všem hezký a ničím nerušený všední den.Přátelé,kolegáčci a kolegyně,věřím že náš kolega " Serpico " je sečtělý a zkušený motorista a že,jeho obsáhlé vysvětlení pojmu, o oktánových kvalitách benzínu souhlasí. Proto občas tankuji halb und halb, abych trochu těch více oktánů ve svém Matízkovi využíval k úplné spokojenosti nás obou :lol: zatím po 5 letech se nic zlého neprojevilo na motoru,ani na jiném elementu.Zdravím všechny "Vazoun" :lol:

Napsal: stř říj 03, 2007 13:09
od Erricco111
Ahoj ,ja má Tico,tankujem na Esso 95, podla toho co tu čítam,môžem kludne natankovať aj 98 alebo 100 ?Nič sa mi nestane ?
Vdaka.

Napsal: stř říj 03, 2007 13:22
od Hanzy
Serpico:Nezlob se na me ale uz mi pripada ze na necem jedes nebo mas problem se ctenim tak to napisu velkym a snad uz si toho vsimnes!!!TADY NIKDO NEMLUVIL O VYSIM OCTANOVEM CISLE!!!!REC BYLA O V-POWER A JEHO VLASTNOSTECH NEBUDU TO TADY VYPISOVAT Z CLANKU JE TO TAM JASNE A ZRETELNE NAPSANO!!!!Jinak co se tyka otanu tak motory aut jsou delane tak aby mely laicky rezervu a neskodilo jim jak o neco min tak vic octanu jelikos palivo ne vsude ve svete ma stejnou kvalitu i v clancich o chip tuningu se toho hodne pise ze vyrobce to vse nastavuje s obrovskymi rezervami jak na kvalitu paliva emise i vykon aby tohle auto vse splnovalo a vydrzelo jak s horsim tak lepsim palivem...
U SHELL V-POWER je aspon vetsi jistota ze je tam aspon tech 95oc kdezto jinde v nejakem JZD nebo TANKONO nebo co to muzes nalit to co ma napis 95oc tak po pridani jejich aditiv :lol: :lol: :lol: klidne sotva 90oc... a pak mame ony rozdily ve spotrebe i pri stejnem oc cisle :lol: :lol: :lol: Nebo ti co ty rozdily pisou to nepisou myslim z nudy a nebo ze by meli neco z reklamy SHELL ale proto ze to tak je z jejich vlastni zkusenosti a podle nejakeho pisalka z kancelare!!!

palivo

Napsal: stř říj 03, 2007 13:23
od Serpico
...to Vazoune nebylo to moje vyjádření ( navíc nejsem chemik ) a proto jsem to vyhledal na www.oleje.cz a byl to názor chemika Česká rafinérská - Litvínov, ale plně s ním souhlasím má to logiku - prostě motor má určitý kompresní poměr a nastavení na 95 octanů - pak je 98 a více vyhazováním peněz a hrozí poškození motoru....musím vzít v úvahu, že po kontrolách ČOI aj. bylo zjištěno - že benzín natural nemá mnohdy deklarovaných 95 oktanů...opakuji pro nexiáře ( základ nastavení 91 octan, možno konektorem přenastavit na 95 nebo 87 - pokuid člověk přijedu třeba do ruska...viz. Petrm GOLC CAR....

Mějte se fajn

Napsal: stř říj 03, 2007 13:33
od -peha-
No máme v robote dosť zručného chemika tak po rozboru SHELL V-POWER ktorý mal mať 98 mal len 96 octanú a druhý adept bol EVO 100 od Slovnaftu no a tam bolo prekvapenie lebo 100 malo 102 octanú a dokonca 95 mala 96 takže ačkoliv som bol proti Slovnaftákúm asi zmením čerpačku aj keď nám robia konkurenciu s LPGčkom ktoré je chvala bohu o dosť horšie ako jedna naša značka ale to je vedlajšie čiže už som to písal a skutok sa blíží pretože SHELL si tady v RV strašne pošremotil meno a už prepúšťali zamestnancou a pravde podobne tu bude nový majiteltak sme zvadavý že kdo proste a jasne mali problémy a aj tak stále odrbávajú zákazníkou no a našťastie tu konkurencia je takže nemajú šancu :D :D :D

palivo

Napsal: stř říj 03, 2007 13:34
od Serpico
...to Hanzy, no ty si děláš srandu nééé - cituji tvůj názor: Mimochodem kdyz uz u toho 100octanoveho V-POWER RACING jsme tak rozdil tam ve vykonu je nebot diky tomu ze jezdim na lpg tak ho tam casto mivam a mam moznost rozdil vyzkouset jednoduchym prepnutim prepinace.Kdyz mam klasiku 95octanovy benzin rozdil je zadny nebo minimalni ale v pripade V-POWER RACING tam ten rozdil jde poznat velmi zretelne!
Jenom musím dodat při provozu na LPG je jmenovitá jistá ztráta výkonu 10 až 15%...proti provozu na benzín, ale opravdu se nechci přít a se čtením problémy nemám....tak nevím, kdo má problémy...

Mějte se fajn

palivo

Napsal: stř říj 03, 2007 13:41
od Serpico
....to peha nevzal si v potaz reklamu, no a dost lidí ji nedokáže překonat...prostě SHELL je nejlepší ( a podotýkám nejdražší )...jenom zbývá dodat, že Racing tankuje Ferrari....

Mějte se fajn

Napsal: stř říj 03, 2007 13:42
od Hanzy
[quote="Hanzy"]Serpico:Staci si to precist dukladne a doctes se ze V-POWER se k nam i na Slovensko dovazi z Nemecka a opet tady nikdo neresil a nemluvil o 100 octanovem V-POWER RACING a o jeho vlivu na zvyseni vykonu takze pokud to nebudes cist poradne o cem se tady pise tak nema smysl to stebou resit!Mimochodem kdyz uz u toho 100octanoveho V-POWER RACING jsme tak rozdil tam ve vykonu je nebot diky tomu ze jezdim na lpg tak ho tam casto mivam a mam moznost rozdil vyzkouset jednoduchym prepnutim prepinace.Kdyz mam klasiku 95octanovy benzin rozdil je zadny nebo minimalni ale v pripade V-POWER RACING tam ten rozdil jde poznat velmi zretelne![/quote
Serpico: To uz je z tebou fakt prdel nebo si delas srandu a nebo delas do polityky!!!!Citoval si doslova cast jen aby se ti hodila a to jsem tam napsal jenom proto protoze porad si o tom motal v predchozic prizpevcich a nikdo tady tohleto neresil uz mi to pripada ze to opakuji podesate!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!