Dnes je tomu presne 40 rokov,čo bola verejnosti oficiálne predstavena, vtedy dlho očakávana novinka,domáceho automobiloveho priemyslu, Škoda 105/120.
Stalo sa tak na MSV v Brne, venovala sa tomu vtedy veškerá tlač,nielen motoristická.
Priaznivcov tej značky, škodovka nesklamala, naopak ako jediní v tom čase,ponúkli v rámci ostbloku,úplne nový model, v ničom navonok nepripomínal ten predošlý. Ostatné socialistické automobilky ,ak nerátam VAZ 2121-Lada Niva,predstavenú ten istý rok automobilkou v Togliatti,nakoľko šlo o špecifický model,nie o vozidlo pre bežných motoristov,sa uchýlili len akejsi inovácii dosiaľ vyrábaných modelov. V roku 1975 sa tak objavili vylepšený Wartburg 353W, Polski Fiat 125p MR75,Vaz 21011 alias LADA 1300. V spomínanom roku 1976, bratia osloboditelia z roku 1968, vydávali hrable za kombajn, v čase konania zjazdu ich strany, predstavili Moskvič 2136- 2140,ale nejadnalo sa o nové vozidlo,iba akýsi facelift typov 408/412 a VAZ 2106 bol tiež len vylepšeným VAZom 2103, Skrátka všetky tieto automobily mali základ ešte v 60.rokoch,kým novinka od Škodovky bola zbrusu novým vozidlom,nakoľko na predošlom type 100/110 nebolo už veľmi čo inovovať. Pochádzal ešte z roku 1964 a začal sa vyrábať v r.1969,inovovaním typu 1000 MB. Majitelia stoviek sa najviac sťažovali na nedostatočnú antikoroznu ochranu a malý vnútorny priestor,slabou stránkou bola aj nizka pasívna bezpečnosť, dochádzalo k častemu vznieteniu sa pri havárii. Toto všetko sa snažili odstrániť vývojom nového typu. Samozrejme, narážali na byrokratické limity, soudruzi z NDR udělali chybu,odskočili od spoločného projektu,tak sa ostalo pri zavedenej koncepcii,všetko vzadu,čo sa týka hnacej sústavy vozidla. Nakoniec sa táto voľba ukázala relatívne dobrá, vznikla tak alternatíva nielen na našich trhoch voči vozom klasickej koncepcie (LADA,Polski Fiat) či už vtedy moderne s pohonom predných kolies (Dacia,Zastava, Wartburg).
Typ 105/120 sa,napriek rôznym nedostatkom tešil obľube nielen u našich motoristov,u nás sa nenájde asi vodič,ktorý v nej nesedel,ak nerátam,samozrejme,najmladšiu generáciu.
Udržal sa vo výrobe do r 1990 (sedan) 1991 (kupé Rapid,ktoré sa vyrábalo od r.1981, najprv ako Garde). Ešte dnes je možné vozidla typu 105/120 pomerne bežne vidieť na našich cestách,či parkoviskách. Takže,kto ste ich vlastnili, spomínajte. Ja som mal,svojho času Š120L, model M, r.v. 1985,model 86,reexport z bývalej NDR
http://skoda.patwist.com/skoda-105-120-130-prospekty/