ABC tuning
Napsal: pát čer 01, 2007 14:35
Tohle koluje po internetu. Nekomentuji, každý si to přeberte. Mám to v PDFku, tady jsem překopíroval prostý text. Je k tomu i ofocená faktura od ABC tuning.
Na začiatok povedzme, že Marek Mosný a Ivan Šoltýs sú majiteľmi
známych slovenských čiptuningových firiem. Spoločne sa dohodli, že
začnú bojovať proti pseudočiptuningu. Že proti čomu to idú bojovať?
21 5/2007
Marian ČABÁK, Marek MOSNÝ a Ivan ŠOLTÝS, foto: autori
AFÉRA: MM racing a Profituning verzus ABC tuning
Proti firmám, ktoré bez mihnutia oka
oklamú zákazníka patrične drahou
softvérovou úpravou v našich končinách
neupraviteľného auta. Radi by sme sa s vami podelili
o čerstvú skúsenosť s relatívne známou moravskou
firmou ABC Tuning. Jej konanie totiž nemožno
vyhodnotiť inak ako cielené klamstvo a okrádanie. Na
základe výčitiek, že naše firmy nedokážu upraviť to
a tamto auto a v abecéčku to nie je problém, len sú
ďaleko, padlo rozhodnutie danú firmu kontaktovať
a reálne si vyskúšať ich schopnosti. Úloha bola
jasná – softvérovo upraviť v našich podmienkach
„neupraviteľnú“ Toyotu Avensis 2,2 D4D. Auto je
vybavené riadiacou jednotkou značky Denso a zásahy
do nej sú nemožné.
V telefóne odpovedala slečna. Samozrejme,
dané vozidlo dokážu upraviť, a to kdekoľvek, lebo
upravujú cez diagnostickú zásuvku vozidla. Táto
informácia nás veľmi potešila. Avensis sme na
úpravu ihneď objednali. Slečna si vypýtala kontakt,
dohodla miesto stretnutia a oznámila nám, že máme
čakať technikov na čiernom Lexuse, v ktorom majú
svoje mobilné laboratórium.
Tak sme sa teda s technikmi stretli na pumpe
v Bratislave. Boli dvaja, technik a obchodný zástupca,
ktorý mal na starosti „papierovačky“. Technik si
vypýtal kľúče od auta, naznášal doň kopec káblov
a notebook, pripojil sa na diagnostickú zásuvku
vozidla a tváril sa, že na počítači niečo robí. Medzitým
„obchoďák“ starostlivo vyplnil dohodu o diele
(vykonaní čiptuningu), kde doplnil všetky špecifikácie
ohľadne vozidla, zákazníka a dodávateľa služby
spoločnosti ABC tuning. Medzitým sme sa, samozrejme,
vypytovali na rôzne problémy a fakty, ktoré
sa nám (akože laikom) snažil vehementne vysvetliť.
Prvá vec, ktorá nás zarazila, bolo, ako vysvetľoval
techniky úprav. Existujú vraj dve možnosti – tzv.
boxom, volá sa Bitpower a nie je to dobré. Druhá
technika je úprava priamo riadiacej jednotky
motora a to sú oni – ABC tuning. V duchu som si
pomyslel, ako by asi reagoval Roman Putner (konateľ
Bitpoweru), keby to počul...
Ale to podstatné prišlo až potom. Doslova tam
padlo toto: „Vážení, a teď pozor. Po úpravě je nutné
najet přibližne 1 300 km.“ Áno, napíšeme to radšej
i slovom: „Tisíctřista kilometrů na lehký plyn s maximální
rýchlostí do 130 km/h. Až pak je možné
postupne začít přidávat plyn. Kdyby se náhodou
stalo, že předtím přidáte plný plyn, celou úpravu
zničíte a všechno bude třeba udělat jěšte jednou.“
Asi po hodine technik vystúpil z auta a oznámil,
že auto je načipované, môžeme ho ísť vyskúšať – na
ľahký plyn. Avensis sme deň predtým podrobili
meraniu na najmodernejšej záťažovej valcovej brzde
Maha LPS 3000. Tolerancia merania pri tomto
výkone je +/– 1 %. Namerali sme 153 k a 331 Nm.
Logicky musela padnúť otázka, aký máme po úprave
výkon? Technik, ktorý ani nepoznal sériové parametre
auta, sa opýtal, aký je pôvodný výkon auta.
Podľa údajov výrobcu je to 110 kW, čiže 150 k.
Na základe toho uviedol, že auto by malo mať o cca
18 až 20 kW viac. Opýtali sme sa teda, koľko to bude
pri tomto aute konkrétne. Zahľadel sa dohora a po
asi dvoj-trojminútovom rozmýšľaní a prerátavaní
nahlas vyrátal, že keď má auto sériovo 110 kW, teda
150 k, a teraz pridal asi 20 kW, tak to bude mať
okolo 200 koní a z pôvodných 320 Nm budeme mať
440 Nm. Požiadali sme ich, nech tieto údaje zapíšu
do spomínanej zmluvy. Obchodný zástupca sa teda
do zmluvy neokúňal napísať, že auto má po úprave
vyrátaný výkon 200 koní a 440 Nm. Keď sme sa
pozreli do zmluvy, stálo tam nie 200 k, ale 190 kW,
čo je 258 k! A nie 440 Nm, ale 440 Nt. Takú
jednotku ani nepoznáme...
Ivan sa teda s jedným z nich posadil do auta
a šli na skúšobnú jazdu. Samozrejme, hneď stlačil
podlahu. Keď sa vrátili, vystúpil so slovami, že nijaké
zvýšenie výkonu necíti. Navrhli sme možnosť dať
auto na záťažovú brzdu a ihneď zmerať výkon po
úprave. Následne sa správanie pánov „tunerov“
obrátilo o 180°. Oznámili nám, že majú veľa práce
a ďalšie objednávky a nemajú čas s nami ísť. Tiež
vraj nemáme zbytočne platiť za merania v iných
firmách, vraj oni nám odmerajú auto v abecéčku
bezplatne. Naším argumentom bolo, že sme si objednali
úpravu troch áut. Práve „upravili“ prvé,
určite teda majú čas. Neostávalo im teda nič iné,
ak chceli mať za službu zaplatené.
Veľmi dobre však vedeli, čo ich čaká...
Presunuli sme sa teda s toyotou na mahu
vo Vlčom hrdle v BA, ktorú vlastní firma
Profituning. Len pre informáciu, zariadenie
absolvovalo v apríli garančnú prehliadku a kalibráciu.
Už počas jazdy sa chlapci z ABC vypytovali, ako
je možné, že nám auto odmerajú ihneď. Predsa
v Brne sa na meranie objednáva aj týždeň vopred.
Keď videli, že sám Ivan otvára dvere, zacítili vo
vzduchu „prúser“. Na to sme vyložili karty a povedali
im, kto skutočne sme. Proti konkurencii nič nemáme,
ale proti nekalej konkurencii a pseudočiptuningu,
na princípe placebo efektu, ako robia oni, budeme
bojovať veľmi statočne. Preto sa toto celé zomlelo.
Už sa ani nesnažili brániť a priznali sa, že je to tak,
a že to robia iba pre peniaze. Zavolali sme teda
políciu, podali trestné oznámenie za podvod a pevne
dúfame, že nie ako veľa iných vecí práve tento spis
nebude založený do skrine vyšetrovateľa, že orgány
túto vec dotiahnu do správneho konca.
Týmto materiálom by sme chceli všetkým vám
ukázať, ako ľahko sa môžete stať obeťou podvodu.
Nedajte sa ošmeknúť ľuďmi, ktorí k ostatným nemajú
štipku úcty. Bez váhania sa vám pozerajú do očí,
klamú a tvária sa, že tie peniaze si zaslúžia. To však
nie je všetko. Na muške máme ďalšieho špecialistu,
tentoraz zo Slovenska. Sme si istí, že i keď si tento
článok náhodou prečíta, určite neprestane...
Redakcia AT magazínu by tu zvlášť rada
poďakovala zástupcom MM racing a Profituning za
snahu a odhodlanosť, ktoré v konečnom
dôsledku pomôžu ochrániť vaše
peňaženky a zaslúžia sa o dobré
meno tuningu.
Na začiatok povedzme, že Marek Mosný a Ivan Šoltýs sú majiteľmi
známych slovenských čiptuningových firiem. Spoločne sa dohodli, že
začnú bojovať proti pseudočiptuningu. Že proti čomu to idú bojovať?
21 5/2007
Marian ČABÁK, Marek MOSNÝ a Ivan ŠOLTÝS, foto: autori
AFÉRA: MM racing a Profituning verzus ABC tuning
Proti firmám, ktoré bez mihnutia oka
oklamú zákazníka patrične drahou
softvérovou úpravou v našich končinách
neupraviteľného auta. Radi by sme sa s vami podelili
o čerstvú skúsenosť s relatívne známou moravskou
firmou ABC Tuning. Jej konanie totiž nemožno
vyhodnotiť inak ako cielené klamstvo a okrádanie. Na
základe výčitiek, že naše firmy nedokážu upraviť to
a tamto auto a v abecéčku to nie je problém, len sú
ďaleko, padlo rozhodnutie danú firmu kontaktovať
a reálne si vyskúšať ich schopnosti. Úloha bola
jasná – softvérovo upraviť v našich podmienkach
„neupraviteľnú“ Toyotu Avensis 2,2 D4D. Auto je
vybavené riadiacou jednotkou značky Denso a zásahy
do nej sú nemožné.
V telefóne odpovedala slečna. Samozrejme,
dané vozidlo dokážu upraviť, a to kdekoľvek, lebo
upravujú cez diagnostickú zásuvku vozidla. Táto
informácia nás veľmi potešila. Avensis sme na
úpravu ihneď objednali. Slečna si vypýtala kontakt,
dohodla miesto stretnutia a oznámila nám, že máme
čakať technikov na čiernom Lexuse, v ktorom majú
svoje mobilné laboratórium.
Tak sme sa teda s technikmi stretli na pumpe
v Bratislave. Boli dvaja, technik a obchodný zástupca,
ktorý mal na starosti „papierovačky“. Technik si
vypýtal kľúče od auta, naznášal doň kopec káblov
a notebook, pripojil sa na diagnostickú zásuvku
vozidla a tváril sa, že na počítači niečo robí. Medzitým
„obchoďák“ starostlivo vyplnil dohodu o diele
(vykonaní čiptuningu), kde doplnil všetky špecifikácie
ohľadne vozidla, zákazníka a dodávateľa služby
spoločnosti ABC tuning. Medzitým sme sa, samozrejme,
vypytovali na rôzne problémy a fakty, ktoré
sa nám (akože laikom) snažil vehementne vysvetliť.
Prvá vec, ktorá nás zarazila, bolo, ako vysvetľoval
techniky úprav. Existujú vraj dve možnosti – tzv.
boxom, volá sa Bitpower a nie je to dobré. Druhá
technika je úprava priamo riadiacej jednotky
motora a to sú oni – ABC tuning. V duchu som si
pomyslel, ako by asi reagoval Roman Putner (konateľ
Bitpoweru), keby to počul...
Ale to podstatné prišlo až potom. Doslova tam
padlo toto: „Vážení, a teď pozor. Po úpravě je nutné
najet přibližne 1 300 km.“ Áno, napíšeme to radšej
i slovom: „Tisíctřista kilometrů na lehký plyn s maximální
rýchlostí do 130 km/h. Až pak je možné
postupne začít přidávat plyn. Kdyby se náhodou
stalo, že předtím přidáte plný plyn, celou úpravu
zničíte a všechno bude třeba udělat jěšte jednou.“
Asi po hodine technik vystúpil z auta a oznámil,
že auto je načipované, môžeme ho ísť vyskúšať – na
ľahký plyn. Avensis sme deň predtým podrobili
meraniu na najmodernejšej záťažovej valcovej brzde
Maha LPS 3000. Tolerancia merania pri tomto
výkone je +/– 1 %. Namerali sme 153 k a 331 Nm.
Logicky musela padnúť otázka, aký máme po úprave
výkon? Technik, ktorý ani nepoznal sériové parametre
auta, sa opýtal, aký je pôvodný výkon auta.
Podľa údajov výrobcu je to 110 kW, čiže 150 k.
Na základe toho uviedol, že auto by malo mať o cca
18 až 20 kW viac. Opýtali sme sa teda, koľko to bude
pri tomto aute konkrétne. Zahľadel sa dohora a po
asi dvoj-trojminútovom rozmýšľaní a prerátavaní
nahlas vyrátal, že keď má auto sériovo 110 kW, teda
150 k, a teraz pridal asi 20 kW, tak to bude mať
okolo 200 koní a z pôvodných 320 Nm budeme mať
440 Nm. Požiadali sme ich, nech tieto údaje zapíšu
do spomínanej zmluvy. Obchodný zástupca sa teda
do zmluvy neokúňal napísať, že auto má po úprave
vyrátaný výkon 200 koní a 440 Nm. Keď sme sa
pozreli do zmluvy, stálo tam nie 200 k, ale 190 kW,
čo je 258 k! A nie 440 Nm, ale 440 Nt. Takú
jednotku ani nepoznáme...
Ivan sa teda s jedným z nich posadil do auta
a šli na skúšobnú jazdu. Samozrejme, hneď stlačil
podlahu. Keď sa vrátili, vystúpil so slovami, že nijaké
zvýšenie výkonu necíti. Navrhli sme možnosť dať
auto na záťažovú brzdu a ihneď zmerať výkon po
úprave. Následne sa správanie pánov „tunerov“
obrátilo o 180°. Oznámili nám, že majú veľa práce
a ďalšie objednávky a nemajú čas s nami ísť. Tiež
vraj nemáme zbytočne platiť za merania v iných
firmách, vraj oni nám odmerajú auto v abecéčku
bezplatne. Naším argumentom bolo, že sme si objednali
úpravu troch áut. Práve „upravili“ prvé,
určite teda majú čas. Neostávalo im teda nič iné,
ak chceli mať za službu zaplatené.
Veľmi dobre však vedeli, čo ich čaká...
Presunuli sme sa teda s toyotou na mahu
vo Vlčom hrdle v BA, ktorú vlastní firma
Profituning. Len pre informáciu, zariadenie
absolvovalo v apríli garančnú prehliadku a kalibráciu.
Už počas jazdy sa chlapci z ABC vypytovali, ako
je možné, že nám auto odmerajú ihneď. Predsa
v Brne sa na meranie objednáva aj týždeň vopred.
Keď videli, že sám Ivan otvára dvere, zacítili vo
vzduchu „prúser“. Na to sme vyložili karty a povedali
im, kto skutočne sme. Proti konkurencii nič nemáme,
ale proti nekalej konkurencii a pseudočiptuningu,
na princípe placebo efektu, ako robia oni, budeme
bojovať veľmi statočne. Preto sa toto celé zomlelo.
Už sa ani nesnažili brániť a priznali sa, že je to tak,
a že to robia iba pre peniaze. Zavolali sme teda
políciu, podali trestné oznámenie za podvod a pevne
dúfame, že nie ako veľa iných vecí práve tento spis
nebude založený do skrine vyšetrovateľa, že orgány
túto vec dotiahnu do správneho konca.
Týmto materiálom by sme chceli všetkým vám
ukázať, ako ľahko sa môžete stať obeťou podvodu.
Nedajte sa ošmeknúť ľuďmi, ktorí k ostatným nemajú
štipku úcty. Bez váhania sa vám pozerajú do očí,
klamú a tvária sa, že tie peniaze si zaslúžia. To však
nie je všetko. Na muške máme ďalšieho špecialistu,
tentoraz zo Slovenska. Sme si istí, že i keď si tento
článok náhodou prečíta, určite neprestane...
Redakcia AT magazínu by tu zvlášť rada
poďakovala zástupcom MM racing a Profituning za
snahu a odhodlanosť, ktoré v konečnom
dôsledku pomôžu ochrániť vaše
peňaženky a zaslúžia sa o dobré
meno tuningu.