Zdravím vás páni.
Mám Lanos 1,6 16V benzín/plyn (splyňovač Lovato) niečo vyše roka a rád by som povedal, že je toto fórum neskutočne prospešné a hneď takto v úvode, by som sa zaň rád poďakoval
Podelil by som sa rád so svojou skúsenosťou: po dlhšej trase (BA-BB) prejdenej na plyn som prichádzal do BB, na križovatke červená, podraďovaním som sa približoval a nakoniec samozrejme vyradil rýchlosť. Motor zdochol, čo by som celkom pochopil, no už som ho nenaštartoval. Zavolal som do servisu, odtiahli ma a po týždni som vycáloval 750Eur za výmenu rozvodov, ventilov, tesnení, vodnej pumpy, termostatu, sviečok, baterky atď., skrátka investícia ako hrom, ale povedal som si, že po 120 000km to už asi bolo potrebné, keďže predošlý majiteľ toto asi všetko zanedbával. Po tejto generálke som sa povozil pár dní a problém sa opakoval. Tentokrát som však našťastie neostal trčať v križovatke, ale pred domom. Pomocou "štart spreja" sme dostali auto do servisu. Diagnóza - zajebabrané vstreky (vraj od plynu). Tiež som tam našiel logickú súvislosť, tak som neprotestoval. Servisák mi dokonca zohnal vstreky z vrakoviska, takže to tentokrát vyšlo "len" 230 EUR aj s prípravkom do benzínu, ktorý by mal vstreky prečisťovať. Po týždni jazdenia ráno sadnem do auta, otočím kľúčom a nič. Točí, točí, nenaskočí. Servisák prišiel poobede, že to nahodíme a uvidí sa. Štart sprej (mimochodom už moja povinná výbava, keďže na plyn som problém nikdy nemal) opäť pomohol, prišli sme na to, že bola odpojená jedna hadička, pravdepodobne vznikal podtlak (ospravedlňujem sa, v autách nie som taký zdatný). Na prvý pokus to potom naskočilo aj na benzín, všetko v pohode. Na druhý deň som spravil asi 50km - cca 4x štartovanie bez problémov - časť cesty som šiel na benzín, časť na plyn. Už som sa chcel vracať domov, no bohužiaľ, nenaštartoval som. Musel ma zachraňovať kamarát, ktorý doniesol štart sprej (odvtedy ho všade vláčim). Potom ešte asi 3-4 dni boli štarty niekedy v poriadku, niekedy ani za boha. Preštudoval som si fórum od vrchu po spodok, aby som si bol 100% istý, že ide o palivové čerpadlo. Prezrel som elektriku, prezrel som rozvody do imobilizéra, káble do vstrekov, riadiacu jednotku, poistky aj relé palivovej sústavy. Otočil som kľúčom, relé zoplo, rozoplo, ale čerpadlo nezabzučalo. Premeral som aj zásuvku, ktorá je napojená na čerpadlo, prúd do nej išiel. Neostávalo nič iné, len ho vybrať a rozobrať. Po premeraní som prišiel na to, že prúd ním neprechádza - motorček čerpadla bol skrátka mŕtvy. Všimol som si, že filter, ktorý bol pripojený na spodku celého čerpadla (myslím na púzdre), bol roztrhnutý a všetok bordel z neho, išiel priamo do motorčeka, čo mu zdá sa bolo osudným. Mierne komplikovane, ale predsa len, objednal som motorček podľa rady "mino22" zo stránky, ktorú pripojil v poslednom príspevku. Ako hovoril, na Slovensku je to 2x drahšie ako v Maďarsku. Keď som bol v servise Chevrolet, povedali mi, že oni mi vedia vymeniť len komplet čerpadlo, cca 225EUR. Len motorček na SVK okolo 100EUR. Nuž JBWB35S3 je motor čerpadla, ktoré presne pasuje do Lanosa, ako "mino22" správne poradil. Vymenil som, nalial som doň benzín, založil, otočil kľúčom a ten zvuk mi spôsobil takmer orgazmus. Funguje to! A áno, je podstatne tichšie ako to staré. Cena: z maďarskej firmy extremcarsparts za 50Eur aj s dovozom k slovenským hraniciam.
Teraz rozmýšľam, či mi všetky tie nekonečne drahé opravy a výmeny vôbec boli potrebné, pretože vždy sa jednalo o štartovanie, chod bol v poriadku (na benzín ho niekedy dusilo - pochopiteľne, nedostával dostatok benzínu, kvôli umierajúcemu čerpadlu) a aj štartovania boli problémové len občasne. Preto by som rád upozornil všetkých, ktorý majú podobný problém, aby si pred rôznymi výmenami drahých komponentov, najskôr zistili, či majú v poriadku palivové čerpadlo. Ono totiž šlape, ale postupne odchádza, najmä keď sa vám (z neznámych dôvodov) dotrhá sitko/filter, ktorý má zabraňovať tomu, aby sa do čerpadla natiahli nečistoty. Mne ho upchali práve zbytky bordelu, ktoré malo toto sitko/filter zadržiavať, no keďže sa roztrhalo, bordel mal priamy prístup.
Prístup k čerpadlu nie je komplikovaný, dá sa aj pomerne jednoducho rozobrať (pozor na káble k senzoru a plavák). Odporúčam premerať, či cez neho prechádza prúd. Môže to byť klamlivé, pretože kebyže ho rozoberiem predtým, ako prestalo fungovať úplne, možno by som zistil, že je zobvodované normálne, ale verte, čím je hlučnejšie (pri štarte či za chodu), čím častejšie pociťujete pri zošliapnutí pedálu pozdejšiu reakciu motora, prípadne slabší výkon, jedna z mnohých príčin môže byť aj umierajúce palivové čerpadlo. A pochopiteľne, ak to neštartuje, radšej si asi zanalyzovať a prebehnúť jednoduchšie veci ako poistky, relé, káblové rozvody, prekontrolovať riadiacu jednotku a v neposlednom rade palivové čerpadlo. Radšej zabiť pár hodín dôkladnejšou prehliadkou, ako odniesť to do servisu, kde pomenia drahé komponenty za plno prachov a problémy sa budú opakovať.
Ďakujem ešte raz všetkým účastníkom fóra a najmä minovi22. Verím, že sa vyskytne ešte mnoho problémov, ale veľa som sa tu naučil a už viem, kde hľadať pomoc a podporu.