Cestou na sraz na Moravu , aneb po stopách historie D1

Pokec o všem, co se jinam nehodí.

Moderátoři: Blue Lanos, pejee

Odpovědět
Uživatelský avatar
Tomáš
Příspěvky: 2002
Registrován: stř zář 29, 2004 14:54
Bydliště: KLECANY

Cestou na sraz na Moravu , aneb po stopách historie D1

Příspěvek od Tomáš »

Jelikož už delší dobu pátrám po historických zajímavostech různých koutů naší země, hlavně staveb z období války, jako jsou např. vojenské tvrze na hranicích ( kterých jsem již řadu navštívil), naplánoval jsem si na cestu na sraz pár zastávek na unikátní stavby z období protektorátní dálnice ( dnes D1), která byla vlastně z velké části připravena k dobudování , akorát se na ní do konce 60 let nějak zapomnělo . Dnešní D1 využívá spoustu původních staveb , ale jsou i místa , kde vede jinde a původní stavby jsou nevyužité. Jde hlavně o dva zatopené mosty v okolí Želivky ( dá se k nim dostat cca 1km pěšky)a jeden dvoupatrový most u Píště( dá se projet spodním dálničním patrem, kde slouží pro místní komunikaci asi 100 metrů dálnice). Další vychytávka je slepá silnice , asi 1,5km, do obce Borovsko ( 7 obyvatel ! ), která je minulou dálnicí ( využívá se jen jeden pruh , ale je to jediná obec s tak malým počtem obyvatel do které vede jediná cesta a to dálnice!) Chci se na některá tato místa podívat a pochopitelně hlavně fotit .
Pokud se bude někomu chtít , můžeme jet z Prahy společně (myslím , že zdržení na těchto zastávkách je cca 1hod. ) ....... a pak hurá na Moravu !!!

Hodím sem ještě pár odkazů . Pokud to někdo znáte , nebo jste tam byli , napište sem ohlasy.
MATIZ SE 0.8 r.v. 2000 modrá metla a NUBIRA Wagon SX 1.6 , 16V r.v. 1998 červená, příležitostně s bílým bydlíkem N126e
Reklama
 

Uživatelský avatar
Tomáš
Příspěvky: 2002
Registrován: stř zář 29, 2004 14:54
Bydliště: KLECANY

Příspěvek od Tomáš »

MATIZ SE 0.8 r.v. 2000 modrá metla a NUBIRA Wagon SX 1.6 , 16V r.v. 1998 červená, příležitostně s bílým bydlíkem N126e
Topol
Příspěvky: 1842
Registrován: pát led 07, 2005 21:44
Bydliště: Nový Bor

Příspěvek od Topol »

Pěkný den :D Sraz za 49!
Zajímavý nápad!Já teda uvažuji ještě nejsem na 100% ale možná pojedu už v pátek a o něčem takovým jsem uvažoval že cestou se taky cournu.
No a když nebude na místě ubytování tak přezpím třeba v autě :?Nemám rád jen honem honem.Jak říká jeden můj známý:Nejhorší smrt je z vyjančení :lol:
Který den chceš jet?
Ať nám jezdí a nezlobí :P
Uživatelský avatar
LIFELIKE
Příspěvky: 747
Registrován: čtv srp 11, 2005 07:57
Bydliště: TRNAVA
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od LIFELIKE »

Topol píše:Jak říká jeden můj známý:Nejhorší smrt je z vyjančení :lol:
Definuj bližšie prosím slovo "vyjančení"
CHEVROLET KALOS HB 1.2 SE+A/C 5D PLUS - červená SUPER RED
CITROEN C4 - 1,4; 16V; Seduction - rouge LUCIFER
Topol
Příspěvky: 1842
Registrován: pát led 07, 2005 21:44
Bydliště: Nový Bor

Příspěvek od Topol »

Pěkný den :D Sraz za 49 bez počasí protože počasí je :twisted:
Vyjančení=zbrklí,nerozvážný,impulsivní zkrátka hrrrr! Je to od každého trochu!
Asi tak nějak ;)
Ať nám jezdí a nezlobí :P
Cross
Příspěvky: 406
Registrován: čtv čer 02, 2005 20:38
Bydliště: Plzeň

Příspěvek od Cross »

Tome, velice zajimave ta encyklopedie. Docela jsem tomu propadl. Uz vic jak hodinku prohlizim mosty. Je to dobre. -i
Daewoo Nubira Wagon, 2,0
Uživatelský avatar
mipo
Příspěvky: 1507
Registrován: úte kvě 10, 2005 18:47
Bydliště: Žilina
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od mipo »

Vidím, že máme podobné záujmy. Spomínané stránky mám prečítané a tiež by som sa tam išiel pozrieť. Bohužiaľ to mám trochu z ruky a keď tadiaľ idem, tak nemám čas sa zastaviť kukať a fotiť.
Ak budú nejaké fotky, tak mám určite záujem! Veď na zraze pokecáme.
Uživatelský avatar
milosh
Příspěvky: 6644
Registrován: stř črc 02, 2003 10:27
Bydliště: Ústecko

Příspěvek od milosh »

LIFELIKE píše:
Topol píše:Jak říká jeden můj známý:Nejhorší smrt je z vyjančení :lol:
Definuj bližšie prosím slovo "vyjančení"
u nas se rika nejhorsi je smrt z vyplaseni :lol: tak to je to samy
SLEDUJ MŮJ CHEVROLET-OPEL YOUTUBE KANÁL ať ti neutečou nová videa, která budou letos pravidelně vycházet
Uživatelský avatar
milosh
Příspěvky: 6644
Registrován: stř črc 02, 2003 10:27
Bydliště: Ústecko

Příspěvek od milosh »

ty mapy sou super, zkus to uprasnit pomoci tech to map, taky bych se tam stavil ;)

http://beta.mapy.cz a pak dej leteckou
SLEDUJ MŮJ CHEVROLET-OPEL YOUTUBE KANÁL ať ti neutečou nová videa, která budou letos pravidelně vycházet
Uživatelský avatar
Tomáš
Příspěvky: 2002
Registrován: stř zář 29, 2004 14:54
Bydliště: KLECANY

Příspěvek od Tomáš »

Miloši , přes Beta jsem na to koukal taky , je to tam naprosto jasné , ale nevím , jak to nastavit a dát sem , ale najdi si na základní, Borovsko , na přehradě Želivka je vidět takovej cancourek ( to je ten most ) , pak dej leteckou a přibližuj.

Mnohem víc takových staveb je v okolí Brna , původní dálnice se měla Brnu uplně vyhnout spodem , tam je toho vidět spousta , brňáci , víte o tom ???
MATIZ SE 0.8 r.v. 2000 modrá metla a NUBIRA Wagon SX 1.6 , 16V r.v. 1998 červená, příležitostně s bílým bydlíkem N126e
Uživatelský avatar
Kessler
Příspěvky: 1676
Registrován: úte lis 08, 2005 10:43
Bydliště: Brno-střed Československo
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Kessler »

Vím akorát o zbytcích plánované dálnice z Vídně tuším do Warszavy...po ní tu je několik kilometrů stále používané "Staré dálnice", fešný betonový mostní pilíř u přehrady a několik zbytků náspu směrem na sever kolem Rozdrojovic a na Kuřim...

http://beta.mapy.cz/?mp=ophoto&zm=14&cx ... 3%AD%C5%99
'89 Daewoo Racer 1.5 -> '98 Škoda Felicia 1.3 -> '77 Mercedes-Benz W123 240D - Das Auto
Habron
Příspěvky: 1498
Registrován: stř srp 11, 2004 18:16

Příspěvek od Habron »

Něco o historii českých dálnic se dá dočíst přímo na oficiálních stránkách ředitelství dálnic: http://www.ceskedalnice.cz/historie.htm

Jak píše Kessler, u Rozdrojovic jsou v polích základy mostních pilířů, je to tam moc pěkná krajinka na kolo. ;)
Uživatelský avatar
Tomáš
Příspěvky: 2002
Registrován: stř zář 29, 2004 14:54
Bydliště: KLECANY

Příspěvek od Tomáš »

Tak něco pro ty , kdo se v sobotu cestou staví na tomto unikátu . Pro ty kdo mají zájem a pojedou společně z Průhonic. Zjistil jsem jednu zajímavost od člověka , který tam byl , ve spodním patře je děsnej randál od aut co jezdí nahoře , most je ocelový a při přejezdu dilatací na koncích máš prej pocit , že na tebe spadne ....

něco z historie mostu u Píště:

Původně 74,50 km, nyní 76,50 km dálnice D1.
Původní, 138 m dlouhý dálniční most přes údolí řeky Želivky u Píště, začala v roce 1939 stavět pražská stavební firma Ing. Brázdil & Dr. Ješ. Během války bylo v roce 1942 i po několika udělených výjimkách nařízeno stavbu zastavit. Ale hned po válce byla v roce 1945 práce na mostě stejnou firmou obnovena.

Na konci roku 1950 byl most téměř dokončen. Zbývalo pouze vybetonovat poslední mostní pole u východní opěry. Toto pole se ještě stačilo vyarmovat a bylo připraveno k betonáži avšak ta se na jaře 1951 už neuskutečnila, protože komunistická vláda dálnici dostavět nehodlala. Staveniště proto bylo opuštěno a pomalu začalo zarůstat plevelem a náletovými dřevinami. Jediný, kdo most uprostřed divoké přírody občas využíval, byli turisté a lesníci. Proto si jen málokdo všiml, že připravená konstrukce pro poslední pole chátrá. Poté, co se v 50. letech zřítila, byla raději odstraněna a po mostě se již nedalo přejít.

Když se v 60. letech začala dálnice po dlouhé době dokončovat, nastal u tohoto mostu obrovský problém. Na původní dálnici se k mostu počítalo s velice prudkým klesáním, což si dálnice D1 naprosto nemohla dovolit. Aby byly splněny parametry, k mostu by musela být nová dálnice svedena velice hlubokými zářezy na obou stranách údolí, což by bylo velice nákladné už kvůli tomu, že most by se také musel rozšířit a hlavně dokončit. Jediným řešením se stala výstavba nového přemostění, které bude dvakrát tak vysoké. Ovšem otázkou bylo, co s mostem starým. Ten by se kvůli novému mostu musel zbourat a jeho likvidace by také nebyla zrovna levná. A postavit nový most vedle starého nepřipadalo v úvahu, protože by musel být dvakrát tak delší a na úzkém ostrohu nezbývalo pro dva mosty místo.

Nakonec byl problém vyřešen tak originálním způsobem, že byly splněny veškeré požadavky. Těsně vedle starých pilířů byly v 70. letech vystavěny čtyři nové, vysoké a úzké pilíře, které trčely vysoko nad starý most. Nad opěrami původního mostu byly vybudovány nové opěry a nad tím vším byla zkonstruována mohutná ocelová mostovka. Protože starému mostu chybělo ještě jedno mostní pole, muselo být dobetonováno, ale betonáž proběhla velice nekvalitně. Starý most byl zachráněn a dokonce i využit pro zdejší silnici z Hořic do Vojslavic. Silnice vede jen po jedné polovině mostu, která byla určena pro směr dálnice do Brna. Pouze u západní opěry šikmo přetíná i druhý profil mostu. Navíc je silnice zastřešena neboť přímo nad starým mostem vede most nový, širší. Tím vlastně vzniklo jakési horní patro mostu a původní mostovka historického mostu zůstala v patře spodním.

Ukázalo se, že ne vždy je nutné staré stavby bourat, i když už neodpovídají novým požadavkům. Speciální řešení zachránilo a díky zastřešení částečně zakonzervovalo historickou památku. Most ze 40. let 20. století vypadá jako nový, pouze část dokončená v 70. letech se sype. Pro novou dálnici nemusely být hloubeny hluboké zářezy a dvojkombinace obou mostů perfektně zapadla do krajiny. Kdo jejich historii nezná, možná ani netuší, že oba mosty od sebe dělí 30 let
MATIZ SE 0.8 r.v. 2000 modrá metla a NUBIRA Wagon SX 1.6 , 16V r.v. 1998 červená, příležitostně s bílým bydlíkem N126e
Uživatelský avatar
djpsx
Příspěvky: 697
Registrován: sob bře 18, 2006 19:06
Bydliště: Pardubice, CZ
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od djpsx »

Je to paráda. Tato věci mě moc baví. Žel bohu, nemám dálniční známku. Ale až budu mít volný víkend, tak si koupím tu 15ti denní a pojedu se podívat.
Daewoo Nubira Kombi 1.6SX,r.v. 99 střední výbava, stříbrná, tuning výfuk, 205/50 R16 al. kola Zender, RMG Sony
Daewoo Nubira Sedan 2.0, r.v.98 (do provozu 2001), plná výbava, tmavě modrá metalíza, MP3 CD rádio.
Uživatelský avatar
Loobo
Příspěvky: 172
Registrován: čtv zář 09, 2004 22:23
Bydliště: Praha

Příspěvek od Loobo »

Dvojmost znám velmi důvěrně, pocit pod dálnicí je opravdu zajímavý. Doporučuji pokud bude více aut nechat na mostě, protože se jezdí jenom po půlce mostovky a na Vojslavický straně za mostem vede cesta dolů ( u nějaký vyrovnávací nádrže) k Želivce, odkud to působí ještě lépe a jsou odtamtud hezký fotky.
Moc bych se ale dole nepotloukal, protože ze Želivky bereme vodu, tak aby jste nám něco neposlali :lol:
Co se týče opuštěnýho připravenýho tělesa dálnice před dostavbou tak tam prej byli nejlepší houby. Táta tam chodil sbírat a říkali že jdou na dálnici ;)
Červený Matiz 0.8 CD (dual airbag, ABS, posilovač, stylový interiér, zadní kšilt, atd. )
Odpovědět

Zpět na „POKEC“