Cestou na sraz na Moravu , aneb po stopách historie D1
Moderátoři: Blue Lanos, pejee
Cestou na sraz na Moravu , aneb po stopách historie D1
Jelikož už delší dobu pátrám po historických zajímavostech různých koutů naší země, hlavně staveb z období války, jako jsou např. vojenské tvrze na hranicích ( kterých jsem již řadu navštívil), naplánoval jsem si na cestu na sraz pár zastávek na unikátní stavby z období protektorátní dálnice ( dnes D1), která byla vlastně z velké části připravena k dobudování , akorát se na ní do konce 60 let nějak zapomnělo . Dnešní D1 využívá spoustu původních staveb , ale jsou i místa , kde vede jinde a původní stavby jsou nevyužité. Jde hlavně o dva zatopené mosty v okolí Želivky ( dá se k nim dostat cca 1km pěšky)a jeden dvoupatrový most u Píště( dá se projet spodním dálničním patrem, kde slouží pro místní komunikaci asi 100 metrů dálnice). Další vychytávka je slepá silnice , asi 1,5km, do obce Borovsko ( 7 obyvatel ! ), která je minulou dálnicí ( využívá se jen jeden pruh , ale je to jediná obec s tak malým počtem obyvatel do které vede jediná cesta a to dálnice!) Chci se na některá tato místa podívat a pochopitelně hlavně fotit .
Pokud se bude někomu chtít , můžeme jet z Prahy společně (myslím , že zdržení na těchto zastávkách je cca 1hod. ) ....... a pak hurá na Moravu !!!
Hodím sem ještě pár odkazů . Pokud to někdo znáte , nebo jste tam byli , napište sem ohlasy.
Pokud se bude někomu chtít , můžeme jet z Prahy společně (myslím , že zdržení na těchto zastávkách je cca 1hod. ) ....... a pak hurá na Moravu !!!
Hodím sem ještě pár odkazů . Pokud to někdo znáte , nebo jste tam byli , napište sem ohlasy.
MATIZ SE 0.8 r.v. 2000 modrá metla a NUBIRA Wagon SX 1.6 , 16V r.v. 1998 červená, příležitostně s bílým bydlíkem N126e
- Reklama
Můžete se kochat.......
http://www.dalnice.com/fotogal/d01/huli ... e_most.htm
http://www.libri.cz/databaze/mosty/heslo.php?id=3084
http://www.libri.cz/databaze/mosty/heslo.php?id=2705
http://www.libri.cz/databaze/mosty/heslo.php?id=2468
http://www.dalnice.com/fotogal/d01/huli ... e_most.htm
http://www.libri.cz/databaze/mosty/heslo.php?id=3084
http://www.libri.cz/databaze/mosty/heslo.php?id=2705
http://www.libri.cz/databaze/mosty/heslo.php?id=2468
MATIZ SE 0.8 r.v. 2000 modrá metla a NUBIRA Wagon SX 1.6 , 16V r.v. 1998 červená, příležitostně s bílým bydlíkem N126e
Pěkný den Sraz za 49!
Zajímavý nápad!Já teda uvažuji ještě nejsem na 100% ale možná pojedu už v pátek a o něčem takovým jsem uvažoval že cestou se taky cournu.
No a když nebude na místě ubytování tak přezpím třeba v autě :?Nemám rád jen honem honem.Jak říká jeden můj známý:Nejhorší smrt je z vyjančení
Který den chceš jet?
Ať nám jezdí a nezlobí
Zajímavý nápad!Já teda uvažuji ještě nejsem na 100% ale možná pojedu už v pátek a o něčem takovým jsem uvažoval že cestou se taky cournu.
No a když nebude na místě ubytování tak přezpím třeba v autě :?Nemám rád jen honem honem.Jak říká jeden můj známý:Nejhorší smrt je z vyjančení
Který den chceš jet?
Ať nám jezdí a nezlobí
u nas se rika nejhorsi je smrt z vyplaseni tak to je to samyLIFELIKE píše:Definuj bližšie prosím slovo "vyjančení"Topol píše:Jak říká jeden můj známý:Nejhorší smrt je z vyjančení
SLEDUJ MŮJ CHEVROLET-OPEL YOUTUBE KANÁL ať ti neutečou nová videa, která budou letos pravidelně vycházet
ty mapy sou super, zkus to uprasnit pomoci tech to map, taky bych se tam stavil
http://beta.mapy.cz a pak dej leteckou
http://beta.mapy.cz a pak dej leteckou
SLEDUJ MŮJ CHEVROLET-OPEL YOUTUBE KANÁL ať ti neutečou nová videa, která budou letos pravidelně vycházet
Miloši , přes Beta jsem na to koukal taky , je to tam naprosto jasné , ale nevím , jak to nastavit a dát sem , ale najdi si na základní, Borovsko , na přehradě Želivka je vidět takovej cancourek ( to je ten most ) , pak dej leteckou a přibližuj.
Mnohem víc takových staveb je v okolí Brna , původní dálnice se měla Brnu uplně vyhnout spodem , tam je toho vidět spousta , brňáci , víte o tom ???
Mnohem víc takových staveb je v okolí Brna , původní dálnice se měla Brnu uplně vyhnout spodem , tam je toho vidět spousta , brňáci , víte o tom ???
MATIZ SE 0.8 r.v. 2000 modrá metla a NUBIRA Wagon SX 1.6 , 16V r.v. 1998 červená, příležitostně s bílým bydlíkem N126e
- Kessler
- Příspěvky: 1676
- Registrován: úte lis 08, 2005 10:43
- Bydliště: Brno-střed Československo
- Kontaktovat uživatele:
Vím akorát o zbytcích plánované dálnice z Vídně tuším do Warszavy...po ní tu je několik kilometrů stále používané "Staré dálnice", fešný betonový mostní pilíř u přehrady a několik zbytků náspu směrem na sever kolem Rozdrojovic a na Kuřim...
http://beta.mapy.cz/?mp=ophoto&zm=14&cx ... 3%AD%C5%99
http://beta.mapy.cz/?mp=ophoto&zm=14&cx ... 3%AD%C5%99
'89 Daewoo Racer 1.5 -> '98 Škoda Felicia 1.3 -> '77 Mercedes-Benz W123 240D - Das Auto
Něco o historii českých dálnic se dá dočíst přímo na oficiálních stránkách ředitelství dálnic: http://www.ceskedalnice.cz/historie.htm
Jak píše Kessler, u Rozdrojovic jsou v polích základy mostních pilířů, je to tam moc pěkná krajinka na kolo.
Jak píše Kessler, u Rozdrojovic jsou v polích základy mostních pilířů, je to tam moc pěkná krajinka na kolo.
Tak něco pro ty , kdo se v sobotu cestou staví na tomto unikátu . Pro ty kdo mají zájem a pojedou společně z Průhonic. Zjistil jsem jednu zajímavost od člověka , který tam byl , ve spodním patře je děsnej randál od aut co jezdí nahoře , most je ocelový a při přejezdu dilatací na koncích máš prej pocit , že na tebe spadne ....
něco z historie mostu u Píště:
Původně 74,50 km, nyní 76,50 km dálnice D1.
Původní, 138 m dlouhý dálniční most přes údolí řeky Želivky u Píště, začala v roce 1939 stavět pražská stavební firma Ing. Brázdil & Dr. Ješ. Během války bylo v roce 1942 i po několika udělených výjimkách nařízeno stavbu zastavit. Ale hned po válce byla v roce 1945 práce na mostě stejnou firmou obnovena.
Na konci roku 1950 byl most téměř dokončen. Zbývalo pouze vybetonovat poslední mostní pole u východní opěry. Toto pole se ještě stačilo vyarmovat a bylo připraveno k betonáži avšak ta se na jaře 1951 už neuskutečnila, protože komunistická vláda dálnici dostavět nehodlala. Staveniště proto bylo opuštěno a pomalu začalo zarůstat plevelem a náletovými dřevinami. Jediný, kdo most uprostřed divoké přírody občas využíval, byli turisté a lesníci. Proto si jen málokdo všiml, že připravená konstrukce pro poslední pole chátrá. Poté, co se v 50. letech zřítila, byla raději odstraněna a po mostě se již nedalo přejít.
Když se v 60. letech začala dálnice po dlouhé době dokončovat, nastal u tohoto mostu obrovský problém. Na původní dálnici se k mostu počítalo s velice prudkým klesáním, což si dálnice D1 naprosto nemohla dovolit. Aby byly splněny parametry, k mostu by musela být nová dálnice svedena velice hlubokými zářezy na obou stranách údolí, což by bylo velice nákladné už kvůli tomu, že most by se také musel rozšířit a hlavně dokončit. Jediným řešením se stala výstavba nového přemostění, které bude dvakrát tak vysoké. Ovšem otázkou bylo, co s mostem starým. Ten by se kvůli novému mostu musel zbourat a jeho likvidace by také nebyla zrovna levná. A postavit nový most vedle starého nepřipadalo v úvahu, protože by musel být dvakrát tak delší a na úzkém ostrohu nezbývalo pro dva mosty místo.
Nakonec byl problém vyřešen tak originálním způsobem, že byly splněny veškeré požadavky. Těsně vedle starých pilířů byly v 70. letech vystavěny čtyři nové, vysoké a úzké pilíře, které trčely vysoko nad starý most. Nad opěrami původního mostu byly vybudovány nové opěry a nad tím vším byla zkonstruována mohutná ocelová mostovka. Protože starému mostu chybělo ještě jedno mostní pole, muselo být dobetonováno, ale betonáž proběhla velice nekvalitně. Starý most byl zachráněn a dokonce i využit pro zdejší silnici z Hořic do Vojslavic. Silnice vede jen po jedné polovině mostu, která byla určena pro směr dálnice do Brna. Pouze u západní opěry šikmo přetíná i druhý profil mostu. Navíc je silnice zastřešena neboť přímo nad starým mostem vede most nový, širší. Tím vlastně vzniklo jakési horní patro mostu a původní mostovka historického mostu zůstala v patře spodním.
Ukázalo se, že ne vždy je nutné staré stavby bourat, i když už neodpovídají novým požadavkům. Speciální řešení zachránilo a díky zastřešení částečně zakonzervovalo historickou památku. Most ze 40. let 20. století vypadá jako nový, pouze část dokončená v 70. letech se sype. Pro novou dálnici nemusely být hloubeny hluboké zářezy a dvojkombinace obou mostů perfektně zapadla do krajiny. Kdo jejich historii nezná, možná ani netuší, že oba mosty od sebe dělí 30 let
něco z historie mostu u Píště:
Původně 74,50 km, nyní 76,50 km dálnice D1.
Původní, 138 m dlouhý dálniční most přes údolí řeky Želivky u Píště, začala v roce 1939 stavět pražská stavební firma Ing. Brázdil & Dr. Ješ. Během války bylo v roce 1942 i po několika udělených výjimkách nařízeno stavbu zastavit. Ale hned po válce byla v roce 1945 práce na mostě stejnou firmou obnovena.
Na konci roku 1950 byl most téměř dokončen. Zbývalo pouze vybetonovat poslední mostní pole u východní opěry. Toto pole se ještě stačilo vyarmovat a bylo připraveno k betonáži avšak ta se na jaře 1951 už neuskutečnila, protože komunistická vláda dálnici dostavět nehodlala. Staveniště proto bylo opuštěno a pomalu začalo zarůstat plevelem a náletovými dřevinami. Jediný, kdo most uprostřed divoké přírody občas využíval, byli turisté a lesníci. Proto si jen málokdo všiml, že připravená konstrukce pro poslední pole chátrá. Poté, co se v 50. letech zřítila, byla raději odstraněna a po mostě se již nedalo přejít.
Když se v 60. letech začala dálnice po dlouhé době dokončovat, nastal u tohoto mostu obrovský problém. Na původní dálnici se k mostu počítalo s velice prudkým klesáním, což si dálnice D1 naprosto nemohla dovolit. Aby byly splněny parametry, k mostu by musela být nová dálnice svedena velice hlubokými zářezy na obou stranách údolí, což by bylo velice nákladné už kvůli tomu, že most by se také musel rozšířit a hlavně dokončit. Jediným řešením se stala výstavba nového přemostění, které bude dvakrát tak vysoké. Ovšem otázkou bylo, co s mostem starým. Ten by se kvůli novému mostu musel zbourat a jeho likvidace by také nebyla zrovna levná. A postavit nový most vedle starého nepřipadalo v úvahu, protože by musel být dvakrát tak delší a na úzkém ostrohu nezbývalo pro dva mosty místo.
Nakonec byl problém vyřešen tak originálním způsobem, že byly splněny veškeré požadavky. Těsně vedle starých pilířů byly v 70. letech vystavěny čtyři nové, vysoké a úzké pilíře, které trčely vysoko nad starý most. Nad opěrami původního mostu byly vybudovány nové opěry a nad tím vším byla zkonstruována mohutná ocelová mostovka. Protože starému mostu chybělo ještě jedno mostní pole, muselo být dobetonováno, ale betonáž proběhla velice nekvalitně. Starý most byl zachráněn a dokonce i využit pro zdejší silnici z Hořic do Vojslavic. Silnice vede jen po jedné polovině mostu, která byla určena pro směr dálnice do Brna. Pouze u západní opěry šikmo přetíná i druhý profil mostu. Navíc je silnice zastřešena neboť přímo nad starým mostem vede most nový, širší. Tím vlastně vzniklo jakési horní patro mostu a původní mostovka historického mostu zůstala v patře spodním.
Ukázalo se, že ne vždy je nutné staré stavby bourat, i když už neodpovídají novým požadavkům. Speciální řešení zachránilo a díky zastřešení částečně zakonzervovalo historickou památku. Most ze 40. let 20. století vypadá jako nový, pouze část dokončená v 70. letech se sype. Pro novou dálnici nemusely být hloubeny hluboké zářezy a dvojkombinace obou mostů perfektně zapadla do krajiny. Kdo jejich historii nezná, možná ani netuší, že oba mosty od sebe dělí 30 let
MATIZ SE 0.8 r.v. 2000 modrá metla a NUBIRA Wagon SX 1.6 , 16V r.v. 1998 červená, příležitostně s bílým bydlíkem N126e
- djpsx
- Příspěvky: 697
- Registrován: sob bře 18, 2006 19:06
- Bydliště: Pardubice, CZ
- Kontaktovat uživatele:
Je to paráda. Tato věci mě moc baví. Žel bohu, nemám dálniční známku. Ale až budu mít volný víkend, tak si koupím tu 15ti denní a pojedu se podívat.
Daewoo Nubira Kombi 1.6SX,r.v. 99 střední výbava, stříbrná, tuning výfuk, 205/50 R16 al. kola Zender, RMG Sony
Daewoo Nubira Sedan 2.0, r.v.98 (do provozu 2001), plná výbava, tmavě modrá metalíza, MP3 CD rádio.
Daewoo Nubira Sedan 2.0, r.v.98 (do provozu 2001), plná výbava, tmavě modrá metalíza, MP3 CD rádio.
Dvojmost znám velmi důvěrně, pocit pod dálnicí je opravdu zajímavý. Doporučuji pokud bude více aut nechat na mostě, protože se jezdí jenom po půlce mostovky a na Vojslavický straně za mostem vede cesta dolů ( u nějaký vyrovnávací nádrže) k Želivce, odkud to působí ještě lépe a jsou odtamtud hezký fotky.
Moc bych se ale dole nepotloukal, protože ze Želivky bereme vodu, tak aby jste nám něco neposlali
Co se týče opuštěnýho připravenýho tělesa dálnice před dostavbou tak tam prej byli nejlepší houby. Táta tam chodil sbírat a říkali že jdou na dálnici
Moc bych se ale dole nepotloukal, protože ze Želivky bereme vodu, tak aby jste nám něco neposlali
Co se týče opuštěnýho připravenýho tělesa dálnice před dostavbou tak tam prej byli nejlepší houby. Táta tam chodil sbírat a říkali že jdou na dálnici
Červený Matiz 0.8 CD (dual airbag, ABS, posilovač, stylový interiér, zadní kšilt, atd. )