úprava termostatu na Nubiře I 2,0 16V

DaewooForum pro Nubiry 1 a 2 generace

Moderátoři: Blue Lanos, koniQ

Odpovědět
Uživatelský avatar
Richard
Příspěvky: 3515
Registrován: čtv zář 16, 2004 12:29
Bydliště: Praha

úprava termostatu na Nubiře I 2,0 16V

Příspěvek od Richard »

omlouvám se za založení nového tématu, ale potíže s termostatem se vyskytují ve foru Nubiry jen okrajově a tak si myslím, že můj poznatek bude přínosem pro všechny majitele 2,0 Nubir.

1. již několikrát jsem psal, že se mi Nubi pomalu ohřívá a v zimě jsem před chladič dal karton, čímž jsem Nubi degradoval na nějakou Š -120 :roll: :roll: a protože se mi v podstatě ihned po nastartování začala ohřívat i trubka vedoucí od termostatu ke chladiči, usoudil jsem, že problém je v termostatu.
Navštívil jsem Krč a zjistil, že termostat stojí cca 2000,-. To je cena, kterou nehodlám akceptovat. Hledal jsem dále. Na Patočkové je prodejna autodílů a tam stojí termostat na Nubi 2,0 asi 900,- v plastovém domečku (Venon)nebo tak nějak. To už je lepší ne? Ale nejdřív jsem se chtěl podívat na vlastní bulvy, jestli by nešel termostat nějak upravit, či nahradit např. z jiného vozu.
Tak jsem tedy vše rozebral a kouk na to.
Mám blbou zprávu, domeček je natolik atypický, že náhrada je bez větších úprav je problematická. :cry: :cry:

2. Chladicí směs jsem celkem jednoduše vypustil hadicí u vyrovnávací nádržky a chytal jsem ji do napůl přeřízlé platové 1,5 l lahve (samozřejmě několikrát. viz foto


Obrázek
Kapalinu jsem vypusti trubkou u nádržky a po vypráznění nádržky jsem trubku ohnul směrem dolů a vypustil cca 3 lt kapaliny. po demonáži 2 šroubů už nic z termostatu neteklo.


Obrázek
takhle vypadá vlastní termostat vyjmutý z hliníkového domečku (zmáčknout, pootočit a vyjmout)

Obrázek
tam jsem zjistil, vydřený zářez v hliníkovém domečku a zřejmě tedy zavírání termostau úplně nesedělo v domečku

Obrázek
než jsem se rozhodl zakoupit za 900,- nový termostat, zkusil jsem malou úpravu dosedací plochy. Naletoval sem po celém obvodu klapky termostatu cca 2mm vrstvu cínu a tu jsem pak pilníkem upravil přibližně do úhlu, jakou má dosedací plocha domečku. Viz foto.
A pak vše namontoval zpět. :shock: :shock:

Úprava se mi projevila skoro okamžitě. Po ujetí cca 1 km se ručička odlepí od nulové polohy a po 2 km je už vprostřed mezi 1/2 a 1/4 teploty.
Před úpravou se motor takto neohřál ani po cca 8 km!!! Je pravda, že v poloze mezi 1/4 a 1/2 se chvilku drží a nakonec se ustálí cca 1 mm před 1/2 na měřáku (zhruba po ujetí tak 5 km) před úpravou asi po 10km.

Ještě jedna informace pro experimentátory. Funkci termostau jsem zkusil v hrnci s vodou na sporáku, jestli se správně zavírá a otvírá. Pak jsem teprv zkoušel upravit sedlo. Pokud se termostat v hrnci ani nehne musí se vyměnit. :lol: :lol:
Hyundai IX55, V6 3,0 CRDI, automat, 4x4, Yamaha Majesty 125
bylo: Nubira wagon 2.0 CDX 1998 , Pontiac Le Mans (americkej Racer),
Mitsubishi Space Vagon, Favorit, Moskvič 2140, Moskvič 403, Skůtr ČZ 175 typ.502
Reklama
 

Uživatelský avatar
Tomáš
Příspěvky: 2002
Registrován: stř zář 29, 2004 14:54
Bydliště: KLECANY

Příspěvek od Tomáš »

Tak to jsi si pěkně pohrál a ůspěšně , gratuluji .
MATIZ SE 0.8 r.v. 2000 modrá metla a NUBIRA Wagon SX 1.6 , 16V r.v. 1998 červená, příležitostně s bílým bydlíkem N126e
Uživatelský avatar
Jenda
Příspěvky: 145
Registrován: stř čer 15, 2005 17:07
Bydliště: Chodov u KV

Příspěvek od Jenda »

Také se mi zdálo, že termostat chodí špatně, vymontoval jsem ho opakovaně v průběhu jednoho měsíce (na studeném motoru) a dvakrát byl zavřený, jednou lehce pootevřený. Provedl jsem opakovaný test v hrnci na kamnech, otevíral plynule, zavíral velmi, ale velmi pozvolna, někdy nezavřel úplně. Tak jsem začal schánět nový, termostat samostatně nikde neměli, nakonec jsem v Kelly sehnal termostat s domkem a těsněním za skvělou cenu 680,- Kč. Jde o francouzký Vernet, tak jsem zvědavý, jak bude makat. Než jsem ho namontoval, zkusil jsem takový test těsnosti, hrdlo domku jsem si dal do pusy foukal na termostat v domku. Termostat jen lehce podchází, kdežto starý, přes něj bych mohl klidně dýchat (na pohled vypadá zavřený).
Daewoo Nubira kombi, 2.0 CDX, 2000, plná výbava
Uživatelský avatar
Richard
Příspěvky: 3515
Registrován: čtv zář 16, 2004 12:29
Bydliště: Praha

Příspěvek od Richard »

Tak jsem popsal předchozí úpravu s cínem, ale nebylo to ono. Termostat zřejmě i přes úpravu dosedací plochy dál propouštěl. Prostě se motor dlouho ohříval na teplotu cca 1 mm před polovinou měřáku, trvalo to cca 5-7 km.
Naštval jsem se a protože jsem měl doma 2 termostaty (1 z Feldy, kdy se po cca 2000km ropadl plastový domek a jeden z Favorita (Který jsem úspěšně implementoval do Mitsubishi Space Wagon, pustil jsem se do zásadní úpravy resp. výměny vložky termostatu. Z původního domku jsem vyjmul vložku (je na takový bajonet. Do prázdného domku jsem napasoval vložku z Feldy, protože ta z Favotita má větší ten kulatý plech a musí se víc ořezat. Je potřeba pracovat tak, aby spáry mezi domkem a vložkou byly co nejmenší (kvůli tmelení) ale vše tam musí zapadnout jako "prdel na nočník" nesmí se kolébat atd. Vše jsem se pokusil namalovat a tady máte odkaz:
Obrázek

Tady je fotka domku a vedle je vložka z Favorita, opravdu ji musíte ořezat, obrousit tak aby dobře seděla a dala se 2 šroubky M4 zachytit v domku.

Obrázek

Na obrázku jsem vše popsal, myslím, že není problém vložku do domku napasovat, ale je opravdu třeba pečlivě řezat a brousit, aby jste nedopadli tak, jak se říká: Furt to řezal a furt to bylo krátký :lol: :lol:
Pokud by byly jakékoliv dotazy pokusím se je zodpovědět. Kolik stojí vložka do Favorita nevím, kupoval jsem ji asi před 10 lety a to stála asi 100,- Vložka z Feldy co mi zbyla z rozpadlého platového domku stála i s domkem vloni asi 280,- (pozor, nebyla to ta vložka držená v domku pérem, ale ta co ji drží taková velká ségrovka. Vložka musí být zcela soudržná a musí pracovat tak jak je, což je u termostatu Feldy s pérem nemožné. tak kdo si troufá, může zkusit. Zkouším to už asi 3 měsíce a maká to OK. Než vyjedu z garáže, zavřu všechny vrata a dojedu na křižovatku asi 500m začne se ručka teploměru hýbat a po ujetí cca dalšího 1 KM už je na svém místě. V zimě nejpozději po 3 Km má motor správnou teplotu a auto i topí. Tato úprava je odzkoušená a funguje bez problémů.
Tak kdo je hračička, může zkusit. :D :D :D
Ten Lukoprén stál asi 60,- a dá se využít i na jiné těsnění, možná i na těsnění domku termostatu, protože těsnění původní nemusí demontáž vydržet bez úhony a nové stojí cca 300,- Mě vydrželo a tak jsem to nemusel řešit. Ten tvar jak ořezat původní kulatou plochu vložky je jen přibližný, a pokud vyndáte původní termostat z domku uvidíte i do jakého patvaru kulatou základnu upravit, a nechat na ploše takový uši za který se vložka do domku přišroubuje. Nic není pravidelné, tak fakt pozor. Mě to trvalo aso hodinu a další asi 2 jsem přemýšlel na uchycením. Pak čekání na vytvrzení tmelu a za dva dny jsem už zkoušel :D :D :D
Hyundai IX55, V6 3,0 CRDI, automat, 4x4, Yamaha Majesty 125
bylo: Nubira wagon 2.0 CDX 1998 , Pontiac Le Mans (americkej Racer),
Mitsubishi Space Vagon, Favorit, Moskvič 2140, Moskvič 403, Skůtr ČZ 175 typ.502
Pavel Beneš
Příspěvky: 310
Registrován: pon črc 04, 2005 19:56
Bydliště: Sokolov - Oloví

Příspěvek od Pavel Beneš »

:lol: (tleskal bych, ale nenašel jsem vhodný Emotikon.....)

Jako hračička dobrý, na ušetření pár korun dobrý.....

A co v létě při 35°C v koloně ve městě v tak 2hod provozu? :shock:

Aby potom sedláci u CHlumce nezaútočili! Máš to vyzkoušený? Nehřeje se?
Černá met. Nubira Wagon SX 1998, 2 airbagy, ABS, Klima, komplet v el.
Uživatelský avatar
Richard
Příspěvky: 3515
Registrován: čtv zář 16, 2004 12:29
Bydliště: Praha

Příspěvek od Richard »

Zatím při normálním popojíždění po Praze s naplno zaplou klimou ve 30C ručička sedí 1mm před půlkou a ani se nehne. Dvouhodinovou zácpu nemám odzkoušenou, ale když vydrží jet na volný běh a popojíždět i s klimou 15 minut ve 30C a ručička se nehne přes půlku, tak to dle mě neudělá ani po hodině - prostě si fandím. Ale Pavle ty máš 1,6 a ta má jinej a podstatně levnější termostat než 2,0. Kdyby mě stal termostat cca 500,- nic bych "nebastlil" :lol:
Hyundai IX55, V6 3,0 CRDI, automat, 4x4, Yamaha Majesty 125
bylo: Nubira wagon 2.0 CDX 1998 , Pontiac Le Mans (americkej Racer),
Mitsubishi Space Vagon, Favorit, Moskvič 2140, Moskvič 403, Skůtr ČZ 175 typ.502
Pavel Beneš
Příspěvky: 310
Registrován: pon črc 04, 2005 19:56
Bydliště: Sokolov - Oloví

Příspěvek od Pavel Beneš »

to jó! Já bych asi kdybych měl něco hodně drahýho... taky zkoušel nějakou vychytávku a fandím ti, třeba si právě pomohl několika lidem...
Jen jsem se chtěl přesvědčit, jestli to máš ve všech režimech a tím předběhl všechny ty, co o tom uvažují a pravděpodobně by se na to zeptali... vše co funguje správně nebo líp než originál je tu VÍTANÉ!!! že?
Černá met. Nubira Wagon SX 1998, 2 airbagy, ABS, Klima, komplet v el.
Uživatelský avatar
Richard
Příspěvky: 3515
Registrován: čtv zář 16, 2004 12:29
Bydliště: Praha

Příspěvek od Richard »

Jinak je zatím stále vše OK, ohřev motoru teď v létě cca max.2km na provozní teplotu. Jinak v enormních podmínkách testováno tohle pondělí v zácpě směr IP.Pavlova, Ječná, Karlák, Smíchov cca 45 minut odpoledne teplota na padnutí, klima naplno - pohoda- ručička teploměru se nehla z polohy 1mm před půlkou :D :D :D
Hyundai IX55, V6 3,0 CRDI, automat, 4x4, Yamaha Majesty 125
bylo: Nubira wagon 2.0 CDX 1998 , Pontiac Le Mans (americkej Racer),
Mitsubishi Space Vagon, Favorit, Moskvič 2140, Moskvič 403, Skůtr ČZ 175 typ.502
Odpovědět

Zpět na „NUBIRA“