KUA ...PeterMI_SK píše:len tolko ze 5W/40 je synteticky olej a je ovela agresivnejsi voci usadeninam v motore (karbonom) ktore rozpusta, potom sa moze stat jedna vec a to ze sa uvolni vacsi kus karbonu, ktory opcha bud olejove cerpadlo alebo nejaky mazaci kanalik a to ma za nasledok zadretie motora.........preto sa neodporuca prechazat z mineralu na syntetiku alebo polosyntetiku a z polosyntetiky na syntetiku.......z vysej kategorie na nizsiu prechod je mozny....
Ja pouzivam motorovy olej PETRO CANADA Duron XL 10W/40 (polosyntetika) a som maximalne spokojny, podla technickych specifikacii daleko presahuje synteticke oleje standardnej kvality........bod tuhnutia ma -45°C c (bezna synt je okolo -43°C) velmi dobre vlastnosti co sa tyka trhania olejoveho filmu, nizka odparovatelnost atd....
pletes tu piate cez deviate....
Polosyntetika je aj 5W40 10W40 15W40 aj "extrem" 0W30 som videl..
Syntetika a Mineral taqisto...
Doporucujem si precitat clanky od p. Jiriho Cecha na internete,
tykajuce sa motorovych olejov, a prisad do olejov...
..ja osobne mozem doporucit iba tolko, ze pri prechode na iny typ ci znacku,
ci viskozitu oleja, by som skratil interval vymeny na tretinu - polovicu (treba proste sledovat "cistotu oleja")
to ci ti "neaky olej" karbon rozpusta alebo nie,
zalezi od prisad v oleji, teplote motora, a od dalsich okolnosti...
..z viskozitou (teda tym 5W40 ci 10W40) to ma pramalo spolocne...