Lidi, lidi...kouknul jsem na forum po velmi dlouhé době, ale pobavil jsem se, všechna čest
Krom nubiry mám posledních pár měsícu na ježdění po Brně stařičký Fiat Punto 1,7TD 3dvéř. (75 polomrtvých koní, naprosto seriový vůz), ale jednu věc se mi na něm podařilo docela vyladit - hudbu.
Alternátor zůstal seriový - stačí.
Baterie sice nová, ale taková jáká do něj patří - Akuma Comfort 74Ah 680A(zkratový proud dle výrobce - nebudu komentovat).
Od baterky do kufru je napájení vedeno pomocí kabelů o průřezu 25mm2.
V kufru se nachází kapacitor (1F)
dva zesilovače
dále 6 vyhýbek od tří párů dvoupásmových komponentních reproduktorů 1 pár v předních dveřích, dva páry vzadu v bocích - třídvéř)
Veškeré napájení je řešeno pomocí kabelů o průřezu 25mm2, od zesilovačů k vyhýbkám vedou kabely o průřezu 4mm2 a od vyhýbek k reproduktorům 2,5mm2. krmení subwooferu zajišťují kabely 10mm2.
1x Subwoofer je model Carpower Sonic-12 (2x350W RMS 2x2Ohmy)
1x Zesilovač Carpower HPB-1502 (1x500W RMS 4Ohmy)
3x Kompa jsou Carpower CRB-165SET (celkem 6x65W RMS)
1x Zesilovač Ground Zero GZ-TA4120 (4x75W RMS při 4Ohmech resp. 4x120W RMS při zapojení do 2Ohmu)
Rádio Panasonic CQ-C5300N (pouze jako zdroj hudby, všechny reproduktory jsou krmeny zesilovači)
Samotná instalace elektroniky zabrala asi jeden celý weekend, předchozí vytlumení auta a přípravy na montáž jeden celý měsíc!!!
Výsledek mého snažení mile rád případným zájemcům v Brně předvedu visuálně i akusticky.
----------------------------------------------------
Tak a teď snad abych se dostal k věci. Při vyšších výkonech hudebních aparatur v autech je kapacitor nezbytnou součástí instalace, protože do značné míry potlačuje negativní vliv proudových špiček na kvalitu signálu vychazejícího ze zesilovače k reproduktoru (a následně tedy i od reproduktoru k posluchači), protože narozdíl od baterie dokáže na velmi krátké časové intervaly vykrýt mnohem větší proudové špičky než autobaterka - navíc vzdálená 6 metrů, byť sebelepšího kabelu. Tedy především v instalacích zaměřených na sound quality je nezbytný.
V instalacích zaměřených pouze na akustický tlak a brutální výkon se na SQ nehledí a kapacitory jsou zde považovány za brzdu - tedy i výjimky existují, ale jedná se spíše o soutěže typu dBDrag.
Jak již bylo někým zmíněno, baterie, kontakty a kabeláž jsou v běžné hudební instalaci mnohem důležitější než samotný kapacitor.
Také je naprosto jasné, že kapacitor ničemu nepomůže pokud "blikají světla" při každém basovém úderu. Chyba je v ukostření nebo v baterii.
----------------
Co se týče odporu dodávaného výrobcem spolu s kapacitorem, tento má pouze dva smysly využití:
1) po nainstalovaní kapacitoru do vozidla se jeho připojení(nabití) provádí za pomoci tohoto odporu který se připojí seriově na přívodní kabel od baterie. Tímto způsobem dochází k pomalejšímu nabíjení kondenzátoru - jde v podstatě o bezpečnostní prvek. Po nabití kondenzátoru, které trvá zpravidla několik sekund, je nutné tento odpor z elektroinstalace odstranit.
2) Při demontáži kapacitoru z vozidla se po odpojení kapacitoru od baterie vozidla vybije kapacitor pomocí tohoto odporu, a to tak, že se odpor ke kapacitoru připojí paralelně, čímž dojde k pomalému ale jistému vybití kapacitoru.
V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ NEMÁ TENTO ODPOR BÝT NIKDE NAINSTALOVANÝ V DOBĚ PROVOZU AUDIOSOUSTAVY.
Závěrem bych se chtěl některým zdatným elektrotechnikům omluvit za používání výrazu kapacitor když řeč je vlastně o kondenzátoru
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
ale v audiotechnice je výraz kapacitor již zažitý, bežně užívaný a považovaný za normální
Veškerou kritiku mých názorů snesu, ale prosím Vás neplácejte kraviny.