michal.sk píše:ako myslis, ja mam bat. 55Ah, alt. 85A a stiha. nieco o elektrine sme sa ucili uz na ZS myslim v 7. triede.... ale ty si asi chybal...
a co sa tyka nabijania, idealne je mat nabijaci zdroj ktory da 1/10 kapacity bat. desatinovy prud x nabijaci cas (cca 10hod.) = plne nabita bateria
slabsia nabijacka => vyhodi poistku co myslis, preco? zeby ta baterka potiahla viac ako da nabijacka???
a druha moznost nabijanie slabsim prudom ale bez istenia ( ako je to v aute, priamo z alt. na baterku) moze byt ale polovicny prud = dvojnasobny cas. myslis ze pri 15-20 minutovej jazde sa to dobije?
Mne to co si pisal v predoslom prispevku na rozdiel od habrona sice ako hovadina nepripadalo pretoze som myslel na to, ze ak alternator zvlada pri 14V dodavat napriklad 65A, tak pri zapnutych svetlach, hmlovkach, huciacom vetraku chladica a vetraku kurenia a zapnutom vyhrievani skla a zrkadiel, radiu, cerpadlu benzionu, zapalovaniu a RJ a obcas smerovkach a brzdovkach skutocne nebude zvladat alternator pokryt takuto spotrebu. Aspon nie pri plnom napati.
Dufam ze sa neurazis, ale tymto prispevkom si poukazal ze o fyzike toho vela nevies. Faktom je, ze v aute, ak alternator nezvlada pokryt spotrebu zapnutych spotrebicov, tak sa nic zvlastne nedeje. Proste regulator bude alternator budit na 90% (viac tie nase regulatory nevedia), a napatie v sieti bude kolisat a klesat pod 14V. Automaticky sa tym znizi odber spotrebicov (zakon I = U/R) a vsetko je v pohode. K tomu aby kleslo napatie pod 13V to by uz musel byt spotrebic minimalne na urovni starteru a ten je v prevadzke len chvilku pri startovani motoru. Prave pri startovani je dobre, ak je STARTOVACI
akumulator co najsilnejsi, pretoze dokaze dodat narazovo vacsi prud a tym padom bude starter tocit motorom rychlejsie, takze aj motor nastartuje skor nez ked nim bude starter vdaka slabej baterii ledva hybat. Kedze motor nastartuje skor a zasobovanie elektrickej sustavy v aute prebera hned na to alternator, setri sa tym bateria omnoho viac apri startovani sa z nej minie mensi naboj, takze aj naslednou jazdou bude treba bateriu menej dobijat.
"ako myslis, ja mam bat. 55Ah, alt. 85A a stiha. "
Je mozne ze stiha, sice neviem co ale ak startovat tak ano, len ked bude starsia a pridu mrazy a bude trosku viac vybita dlhsim statim auta tak ti nebude vsetko jedno pri startovani.
Ak myslis ze ju stiha dobijat alternator, tak to je vcelku normalne. Prud tecie z miesta s vyssim potencialom, cize vyssim napatim do miesta s nizsim potencialom, cize nizsim napatim. Alternator aj ked bude zatazovany vsetkym moznym co sa da v aute zapnut stale zvladne udrziavat napatie v sieti auta nad 13V, to by tam uz musela byt aparatura na ozvucenie mensieho stadionu aby mu kleslo napatie pod 13V. A kedze nabita bateria po par hodinach statia ma okolo 12.8V tak sa z palubej siete o napati okolo 14V (v extremoch 13V, ja mam za stuenda hned po starte 14.84V este bez svetiel s nimi 14.6V) bude dobijat, o to sa nikto bat nemusi. Samozrejme len nez sa nenabije natolko, ze by jeho apatie po odpojeni od palubnej siete presahovalo napatie palubnej siete, potom sa sice uz nabijat nebude ale uz bude nabity. Nakolko o to sa velmi hadat nemusime. Vraj napatim do 14.4V co je bezne napatie udrzovane alternatormi v automobiloch s 12V sustavou sa oloveny
akumulator dokaze nabit max na 80% svojej kapacity. Na 100% by vraj bolo treba napatie az 16.8V. Taketo napatie dodaju len velmi kvalitne a drahe nebijacky. V tescu ani vacsine autodielov taku nekupite. Mozno v zvaracskych potrebach. Dnesne invertory su bezne kombinovane s nabijackami, kedze ide o rovnaky princip prace. Za tie udaje o napatiacha percetnach nabita nerucim, mam ich zo skodafora.
"nieco o elektrine sme sa ucili uz na ZS myslim v 7. triede.... ale ty si asi chybal..."
Tymto by som sa velmi neohanal, ak vas ucila taka ucitelka ako nas, ktora nevedela ani co je to napatie a ked som jej zdovodnil preco nam vysli pri merani 50ohmovym merakom 100ohmoveho odporu hausnumera a ze sme vlastne odmerali spravne, len to bolo treba prepocitat, tak to nepochopila a aj tak nam chcela dat horsiu znamku. Nie nebol som zazracne dieta, laen nahdou brasko chodil do kruzku radioamaterov a trochu som k elektrine pricuchol a odvtedy mi to ostalo. Bohuzial som stale len amater s mizernymi znalostami. Ale snazim sa aj si obcas kupim nejaku knizku o elektrike
.
"a co sa tyka nabijania, idealne je mat nabijaci zdroj ktory da 1/10 kapacity bat. desatinovy prud x nabijaci cas (cca 10hod.) = plne nabita bateria"
toto nie je axioma, je to len kvoli nedokonalej konstrukcii beznych olovenych akumulatorov. Napriklad taku exide maxxima, ktoru si mnohi mylia s gelovkou, mozes nabijat v pripade 55Ah kapacity az 2 alebo 2.4x takym prudom ako by si si mohol dovolit u klasicekho oloveneho akumulatoru. Cela veda ohladne nabijania prudom ciselne sa rovnajucom 1/10 kapacity akumulatora je o chladeni. Ak by si dokazal uchladit
akumulator, tak ho mozes kluden nabijat aj 100A prudom a mas ho za polhodinky nabity. Problem je v tom, ze nesmies chladit len obal ale samotne mriezky, na ktorych by pri takomto prude zovrel elektrolyt uz nie lenkvoli rozkladu vody na vodik a kyslik ale pretoze bysa mriezka extremen zahrievala a doslo by k jej zdefromovaniu a oddeleniu aktivnej olovenej hmoty z mriezky. Napriklad specialne akumulatory, tusim este niklokadmiove, ktore sa pouizavali v elektromobiloch PSA mali kontrukciu, ktora ich umoznovala pripojit na chladiaci system auta, takze dokazali dodavat relativne velky prud aj sa rychlo nabijat bez prilisneho poskodenia. Dokonca sa dokazali nabit o cca 20% svojej kapacity niekolkosekundovym prejazdom ponad bezdrotove nabijacie miesto.
"slabsia nabijacka => vyhodi poistku co myslis, preco? zeby ta baterka potiahla viac ako da nabijacka???"
toto som nepochopil, aku poistku? Uviedol si trosku malo informacii na to aby sa na toto dalo reagovat.
"a druha moznost nabijanie slabsim prudom ale bez istenia ( ako je to v aute, priamo z alt. na baterku) moze byt ale polovicny prud = dvojnasobny cas. myslis ze pri 15-20 minutovej jazde sa to dobije?"
nuz aby si sa nedivil. Po starte je v sieti hlboko pod 12V, aj ked len na par okamihov ale je. A
akumulator ma nizsie napatie aj preto lebo je premrznuty. Do toho sa vlozi alternator so svojimi 14V a pri zvysenom volnobehu hned po starte dokaze spolahlivo dodat akemukolvek spotrebicu bez poklesu napatia v pohode cez 50A. A co mysli, ktory spotrebic je v aute hned po starte, ktory sa tymito 50 a viac ampermi nakrmi? Cize hned po starte je STARTOVACI
akumulator extremne zatazovany prilis silnym nabijacim prudom. Cim je
akumulator s vyssou kapacitou tym menej mu to vadi. Takto behom par sekund dodas akumulatoru takmer vsetok naboj ktory si spotreboval pri startovani. Takmer vsetok pisem preto, lebo
akumulator je premrznuty a tvari sa ze ma nizsiu kapacitu nez by mal za tepla, takze dalsi naboj z alternatoru bude prijmat az ked sa trochu ohreje od motora. Cize akumualtor mas dobity po 15-20sekundovej jazde a nie 15-20minutovej jazde.
Ine je samozrejme ked zabudnes vecer zhasnut svetla a rano musi nastartovat za pomoci suseda. Potom budes
akumulator nabijat podstatne dlhsie najma ak mas slabsi alternator a zravejsie spotrebice. Problem je vsak v tom, ze akumulatoru si nielenze ublizil hlbokym vybitim, to nema rad ziaden akumualtor, ani oloveny, ani NiCd ani NiMH ani Lion (aj ked pri poslednom menovanom sa uzivatelov snazia o tom marketingaci presvedcit a tym si zaistit odbyt dalsich akumulatorov), ale navyse si ho potom tyral nabijanim z alternatora pocas jazdy. Alternator nie je dobry nabijaci zdroj. Je dost tvrdy (rozumej vykonny) a reguluje len napatie a nie prud takze nema problem natlacit do akumulatora aj 100A ak tomu rozdiel potencialov dovoli. Tu sa uz o setrnom nabijani hlbokovybiteho akumulatoru hovorit neda. Takze ked sa nepodari nastartovat, najlepsie je baterku odniest domov a dat na nabijacku a do roboty ist hromadnou dopravou. Teda ak chcete aby vam
akumulator este dlhe roky spolahlivo sluzil. Inak mu ustedrite druhy kopanec a zivotnost ide rapidne nadol.
Este na vysvetlenie dodavam preco som slovo STARTOVACI pisal velkymi pismenami. Olovene akumulatory v automobiloch so spalovacim motorom su tzv. startovacie akumulatory. Teda maju pokryt elektricku energiu potrebnu pri starte a len pri starte. Potom uz za nich vezme pracu alternator a ten kym je v poriadku, nestane sa zeby nedokazal akumualtor nabijat. Vynimky ako pustanie si muziky na parkovisku pri vypnutom motore neuvazujem, ale dokaze pokryt aj toto. Kedze pri startovani sa spotrebuje len minimum z celkoveho naboja akumulatoru dokaze startovaci
akumulator prezit mnozstvo startov. Ale kedze ich konstrukcia je vymyslena tak aby dokazali dodat stovky amperov prudu pocas kratkej doby potrebnej na nastartovanie automobilu, uz sa nedokazu vysporiadat s hlbokym vybijanim. Takze zabudnute svetla v noci im celkom dost vadia. Cize v pripade startovacieho akumulatoru nie je dolezita kapacita. Dolezity je startovaci prud, ktory dokazu dodat. Ten sa uz dnes najcastejsie oznacuje podla akehosi sposobu merani, ktoreho vysledok vidite na baterke v podobe napriklad 540A EN. To EN znamena, ze plne nabity
akumulator dokaze pri -18stC dodavat 30sekund prud 540A bez toho aby mu napatie na svorkach kleslo pod asi 9V. Presnejsie je to niekde na wiki. Pri klasickych konstrukciach akumualtorov je toto cislo takmer linearne zavisle od kapacity. Proste cim vacsia kapacita tym vacsie a silnejsie mriezky a tym padom zvladne dodat viac prudu. Pri tzv. toaletakovych akumulatoroch ako je napriklad exide maxxima je konstrukcia znacne vylepsena, takze pri kapacite mizernych 44Ah dokaze dodat prud pri startovani az tusim 800A. Pri relativne malych rozmeroch a kapacite je to dcojnasobny prud ako u beznych akumulatoroch. Tiez znasa aj nabijanie vacsim prudom. Bohuzial tieto akumualtory su drahe ako volvo krizene s mercedesom takze si ich kupia len ti co potrebuju mat istotu ze vzdy nastartuju (zachranky a pod.) a hifisti, ktori potrebuju aby ich
akumulator dokazal vykryt narazove zvysenia spotreby ich aparatou. Ono totiz ani tzv. kapacitor vsetko nevykryje a cim dokaze dodat baterka vysi prud tym lepsei vykryje narazovy odber nielen od starteru ale aj od aparatury. Ja asi nemam usi na to aby som rozdiel medzi muzikou krmenou beznou a specialnou baterkou spoznal ale niektori hifisti tvrdia ze rozdiel spoznaju.
A uz len zopakujem najdolezistejsie rady pri kupe akumulatorov:
1. musi suhlasit napatie, teda ak mate bezny osobny automobil, hladate 12 voltovy
akumulator.
2. musi mat rozmery, tvar a umiestnenie svoriek take aby sa dal namontovat do vasho auta a pripojit.
3. cena. Urcite si nebudete kupovat
akumulator na ktory nebudete mat.
4. teeeeeraz dlho dlho nic
5. to ostatne, teda dizajn, farebnost nalepok, znacka, nejake technicke vychytavku ako vapnikova alebo streiborna alebo agm alebo toaletakova alebo gelova technologia. Niezeby technologia nebola dolezita, dokaze predlzit zivotnost a spolahlivost akumulatorov, a teda v konecnom dosledku aj znizit cenu ale stale mozeme narazit na vadny kus, alebo zabudneme svietit svetla alebo
akumulator rozbijeme pri havarke a tak technologie prichadzaju do uvahy az potom ako prve 3 kategorie budu poriesene. V tomto bode je samozrejme dolezity aj startovaci prud a pripadne kapacita ak chcem vyhravat na parkoviskach alebo pozeravat dvd na stanovacke.
Co bohuzial hra u uzivatelov v skutocnosti najhlavnejsiu rolu pri vybere akumulatoru?
1. znacka
2. "odporucania" podavacov v autodieloch
3. krasa akumulatoru
Tak a dufam ze to admin zmaze, pretoze za take mnozstvo preklepov co tu musi byt sa na mieste prepadnem pod zem. A uz k akumulatorom nenapisem ani ciarku. Ak chete dajte toto do FAQ, ale bude to zbytocne, pretoze
akumulator, kapacita a maximalny prud dodavany alternatorom je nikdy nekonciaci pribeh a patri uz medzi zakorenene ludove hluposti, zivene najma "odbornostou" podavacov v autodieloch a vymenarov v autoservisoch.